Vyučující
|
-
Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Srovnávací pedagogika - vědecké základy 2. Vzdělávací systémy ve vybraných zemích Evropy 3. Preprimární vzdělávání ve vybraných zemích Evropy 4. Vzdělávání učitelů preprimárního vzdělávání 5. Trendy v preprimárním vzdělávání ve vybraných zemí EU
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Cíle: Obsahem předmětu je získat povědomí o zahraničních trendech v předškolním vzdělávání. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - popsat význam a charakteristiku srovnávací pedagogiky v jejím současném pojetí - zachytit návaznost primárního a preprimárního vzdělávání ve vybraných zemích Evropy se zaměřením na zahájení povinné školní docházky - komparovat základní kritéria preprimárního vzdělávání v České republice a vybraných zemích Evropy Témata: Současné pojetí srovnávací pedagogiky Kontinuita primárního a preprimárního vzdělávání v ČR Struktura, obsah, cíle, procesuální charakteristiky preprimárního vzdělávání Učitelé z pohledu mezinárodní komparace
Student získá povědomí o předškolním vzdělávání v mezinárodním kontextu.
|
Předpoklady
|
Poznatky z předškolní pedagogiky v rozsahu SZZ Bc. studia.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Požadavky pro udělení zápočtu: student si osvojí základní poznatky z teorie, metodologie a z vývoje srovnávací pedagogiky Bude schopný identifikovat specifika preprimárního vzdělávání v kontextu Evropy, a to v oblasti - institucionalizace předškolního vzdělávání - pojetí preprimárního vzdělávání - specifické rysy preprimární - trendy a problémy v oblasti preprimárního vzdělávání Získané znalosti prokáže v rámci zpracované a přednesené prezentace vybrané země Evropy a její komparace s ČR. Účast na seminářích 75 %. V případě, že student z vážných důvodů (ERASMUS, nemoc), nesplní stanovenou účast na semináři, bude mu zadaná seminární práce v rozsahu témat, čímž prokáže potřebný přehled, dále zpracuje prezentaci stejně jako ostatní studenti.
|
Doporučená literatura
|
-
DELORS, J. (1997). Učení je skryté bohatství: Zpráva mezinárodní komise UNESCO "Vzdělávání pro 21. století". Praha: ÚIV.
-
European Commission: Eurydice. Czech educational system. Retrieved from https://eacea.ec.europa.eu/national-policies/eurydice/content/czech-republic_en.
-
FILOVÁ, H., SVOBODOVÁ, J. (2007). Výběr z reformních i současných edukačních koncepcí. Brno: MSD.
-
Hučínová L. (2004). Trendy vzdělávání v Evropě.
-
MOREE, D. (2013). Učitelé na vlnách transformace. Praha: Karolinum.
-
PRŮCHA, J. Srovnávací pedagogika. Mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. 2. aktuální a rozšířené vydaní. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0191-5..
-
PRŮCHA, J. (1999). Vzdělávání a školství ve světě. Praha: Portál.
|