Vyučující
|
-
Balaban Vlado, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Témata Vymezení pojmu zdravotní tělesná výchova, zdravotní skupiny. Didaktický proces ve ZdTV, didaktické zásady a metody ve ZdTV. Držení těla (definice, vymezení pojmu, biomechanické hledisko, společné hlavní znaky správného držení těla, zásady správného držení těla, význam správného držení těla). Nesprávné držení těla (období nejčastějšího vzniku vad, vnitřní a vnější příčiny). Hodnocení držení těla (metoda Kleina-Thomase-Mayera, Bankroftové, Mathiase, Jaroše a Lomíčka), testy minimální svalové zdatnosti. Posturální stereotyp (neurofyziologická podstata držení těla). Svaly posturální a fázické. Svalová nerovnováha. (celková charakteristika příčiny a důsledky svalových dysbalancí). Specifika cvičení s dětmi v předškolním věku ? motivace, využití pomůcek. Ochablé držení těla - celková uvolněnost. Zvětšená hrudní kyfóza. Zvětšená bederní lordóza. Plochá záda. Skoliotické držení těla. Vbočené a vybočené kolenní klouby. Plochá noha. Oslabení z otylosti (podstata otylosti, vznik obezity, příčiny a důsledky, cvičení otylých, kontraindikace). Oslabení dýchacího aparátu (charakteristika, vhodná cvičení, kontraindikace). Oslabení oběhového aparátu (charakteristika, vhodná cvičení, kontraindikace). Neuropsychická oslabení (charakteristika, vhodná cvičení, kontraindikace).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - popsat charakteristiky správného držení těla, - hodnotit držení těla a rozlišit nesprávné držení těla, - orientovat se v poruchách držení těla, - orientovat se v problematice cvičení dětí s poruchami činnosti dýchacího, kardiovaskulárních aparátu, při metabolických a neuropsychických oslabeních, uplatňovat zásady bezpečnosti a ochrany zdraví při cvičení dětí.
|
Předpoklady
|
pohybové schopnosti na úrovni umožňující úspěšné absolvování výuky
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
- aktivní účast ve výuce min. 80 % - seminární práce na dané téma (student si zvolí téma v 1. výukové hodině) - úspěšné absolvování didaktického výstupu na základě písemné přípravy - úspěšné absolvování testu Požadavky pro udělení kreditu jsou plněny v průběhu výukové části semestru. Studenti s ISP: aktivní účast ve výuce min. 30 % (povinná účast na poučení BOZP před zahájením didaktických výstupů a vlastním didaktickém výstupu), - seminární práce na dané téma (student si zvolí téma v 1. výukové hodině) - úspěšné absolvování didaktického výstupu na základě písemné přípravy - úspěšné absolvování testu Požadavky pro udělení kreditu jsou plněny v průběhu výukové části semestru.
|
Doporučená literatura
|
-
Dostálová, I.; Miklánková, L. (2005). Protahování a posilování pro zdraví. Olomouc.
-
HOŠKOVÁ, Blanka. (2012). Vademecum: zdravotní tělesná výchova (druhy oslabení). Praha.
-
KOPECKÝ, M. (2014). Didaktika zdravotní tělesné výchovy.. Olomouc.
-
Kopecký. (2013). Somatologie 1. Olomouc.
|