Vyučující
|
-
Divilová Soňa, Mgr. Ph.D.
-
Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Základní problémy teorie pedagogiky: 1. 1 Vědní obor pedagogika, 1. 2 Faktory rozvoje lidského jedince, 1. 3 Výchova a sebevýchova 2. Cíle a obsah výchovy 2. 1. Základní pedagogické pojmy a jejich vztahy 2. 2. Cíle a obsah výchovy 2. 3. Výchovný proces a jeho etapy 3 Efektivita výchovného procesu 3. 1 efektivita výchovného procesu 3. 2 Výchovné zásady 4. Rodina 4. 1 Historie a tradice rodiny 4. 2 Rodinná výchova 4. 3 Spolupráce rodiny a školy 4. 4 Škola 4. 5 Snahy o reformu školy v 1. pol. 20. století 4. 6 české pokusné školy 30. let minulého století (Příhoda) 4. 7 Alternativní školy 4. 8 Instituce pro volnočasové aktivity 5. Metodologie pedagogiky 5. 1 Základní pojmy 5. 2 Vědecký postup v pedagogice 5. 3 Metody vědecké práce 5. 4 Etapy pedagogického výzkumu
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Cíle: Zprostředkovat studentům základní pedagogická stanoviska, názory a oblasti vědního oboru pedagogika jako výchozí pedagogické disciplíny. Na základě studia bude student schopný: interpretovat základní pedagogické jevy a zákonitosti, vysvětlit s porozuměním a v souvislostech pedagogické jevy a zákonitosti. Témata: Základní problémy teorie pedagogiky, Výchova jako základní pojem pedagogiky, Výchova jako společenský jev, Výchova a vývoj člověka, Cíle a obsah výchovy, Výchovný proces, Výchovné instituce, Vybrané problémy teorie pedagogiky.
Poznatky z oblasti společenských věd v rozsahu středoškolského učiva.
|
Předpoklady
|
Základní znalosti z oblasti pedagogiky v rozsahu středoškolského studia.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemný test
Požadavky pro udělení zápočtu 1. Student prokáže teoretické znalosti v rozsahu učiva, a to v rámci - zpracovaných úkolů zadaných v systému MOODLE. Student musí získat stanovený počet bodů: 100 - 80 - zápočtového testu (min. 75 % úspěšnost) 2. Účast na seminářích Student je povinný účastnit se seminářů. Požadovaná účast na seminářích je 75 %. V případě onemocnění či z jiných závažných důvodů lze akceptovat účast pouze 50 %. V tomto případě vyučující zadá studentovi zpracování písemné práce, v níž student prokáže porozumění učivu, které bylo za jeho nepřítomnosti v semináři procvičováno.
|
Doporučená literatura
|
-
GRECMANOVÁ, H., HOLOUŠOVÁ, D., URBANOVSKÁ, E. (1999). Obecná pedagogika I., II.. Olomouc: Hanex.
-
Kantorová, J. (2013). Vybrané kapitoly z obecné pedagogiky I., II.. Olomouc: HANEX.
-
Průcha, J. (2013). Moderní peadgogika. Praha: Portál.
-
PRŮCHA, Jan, WALTEROVÁ, Eliška a MAREŠ, Jiří. Pedagogický slovník. 7., aktualiz. a rozš. vyd..
-
Stolinská, D. (2013). Teoretický exkurz do obecné pedagogiky. Olomouc: Vydavatelství UP.
|