Vyučující
|
-
Divilová Soňa, Mgr. Ph.D.
-
Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
-
Rašková Miluše, doc. PaedDr. Ph.D.
-
Otavová Marcela, Mgr. Bc. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Pojetí vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět ve vztahu k proměnám a trendům v kurikulární realitě (vzdělávací obsah a výstupy, klíčové kompetence) 2. Historický vývoj elementárního učení o přírodě a společnosti 3. Vývojové teorie v kontextu rozvoje přírodovědné gramotnosti (dětská pojetí, vytváření představ a konstruování poznatků o přírodě) 4. Specifické metody, formy a didaktické prostředky v elementárním učení o přírodě 5. Konstruktivismus v přírodovědném vzdělávání, role učitele ve výuce 6. Třífázový model učení, využití metod RWCT pro práci s faktografickým textem 7. Kooperativní strategie v rozvoji přírodovědné gramotnosti 8. Terénní výuka 9. Projektová výuka a ITV 10. Badatelsky orientovaná výuka
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, Projekce (statická, dynamická), Laborování, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " vyjmenovat základní oblasti prvoučného a přírodovědného vzdělávání na 1. stupni základní školy dle RVP ZV, " řídit se při přípravě a realizaci výuky inovovaným pojetím kurikula, " postihovat výsledky a progresivní tendence současného vývoje vědy a aktualizovat tak učivo v jeho klíčových funkcích pro rozvoj aktivních učebních činností žáků, " znát důvody, proč je při přípravě a realizaci výuky zapotřebí dbát na důslednou didaktickou analýzu učiva a zohledňovat nároky spojené se specifickým pojetím výuky předmětů, " aplikovat způsoby začlenění poznatků ze základní oblasti prvoučného a přírodovědného vzdělávání na 1. stupni základní školy do procesu přípravy a pedagogické praxe při vyučování prvouce a přírodovědě. Témata: Člověk a jeho svět v kurikulárním dokumentu RVP ZV a jeho možnosti transformace do ŠVP. Revize vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět a jeho inovace pro realizaci v pedagogické praxi. Místo, kde žijeme. Lidé kolem nás. Lidé a čas. Rozmanitost přírody. Člověk a jeho zdraví. Průřezová témata podle RVP ZV. Vyučování prvouce a přírodovědě v podmínkách školní reality na ZŠ.
Způsobilosti souvisejí s obsahovou návazností na předmět a jeho cíle.
|
Předpoklady
|
Předpoklady souvisejí s cíli a způsobilostmi předmětu.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Seminární práce
- aktivní účast na seminářích (max 2 absence) - plnění průběžných seminárních úkolů - zpracování semestrální práce Požadavky pro studenty s ISP: - 2 individuální konzultace (lze online) - zpracování semestrální práce
|
Doporučená literatura
|
-
BRTNOVÁ ČEPIČKOVÁ, I. (2013). Didaktika přírodovědného základu, 1. vyd.. Ústí nad Labem: Univerzita J.E.Purkyně.
-
DOSTÁL Jiří. (2015). Badatelsky orientovaná výuka: kompetence učitelů k její realizaci v technických a přírodovědných předmětech na základních školách.. Olomouc.
-
Jančaříková Kateřina. (2017). Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti. Praha.
-
Kovaliková, S., Olsenová, K. (1995). Integrovaná tématická výuka - model. Kroměříž : Spirála.
-
OTAVOVÁ MARCELA. Didaktika přírodovědy. Olomouc : UP. 2023.
-
PODROUŽEK, L. (2003). Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu. Dobrá Voda: Vydavatelství Aleš Čeněk.
-
PODROUŽEK, L. (2002). Integrovaná výuka na základní škole v teorii a praxi. Plzeň: Fraus.
-
PODROUŽEK, L., JŮZA, J. (2000). Didaktika přírodovědy - Vyučování přírodovědě na integrovaném pozadí vybraných ekosystém. Plzeň : ZČU.
-
Podroužek, L. (1993). Prvouka a přírodověda s didaktikou. Plzeň.
-
RAŠKOVÁ, M. (2003). Prvouka I.. Olomouc: VUP.
-
TOMKOVÁ, Anna, KAŠOVÁ, Jitka a DVOŘÁKOVÁ, Markéta. (2009). Učíme v projektech.. Praha: Portál.
|