Vyučující
|
-
Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. RVP PV, terminologie 2. Předškolní vzdělávání a osobnost předškolního pedagoga v historických souvislostech 3. Role a kompetence předškolního pedagoga 4. Koncepce předškolního vzdělávání v běžných MŠ i v MŠ s alternativním vzdělávacím programem 5. Zájmy a potřeby dítěte 6. Činnosti dítěte předškolního věku 6. Rodina a mateřská školy
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Cíl: Zprostředkovat studentům poznatky o výchově a vzdělávání dětí předškolního věku v historických souvislostech. Seznámit studenty se současným systémem předškolního vzdělávání v ČR, a to v podmínkách běžné mateřské školy, ale i v rámci předškolního vzdělávání s alternativním vzdělávacím programem. Seznámit studenty s historickým i současným pojetím učitele v rámci institucionalizovaného předškolního vzdělávání. Témata: 1. Terminologie v kontextu RVP PV 2. Dítě a dětství v historických souvislostech, předškolní výchova - historický exkurz 3. Dítě v současné společnosti (Práva dítěte) 4. Rodina dítěte předškolního věku, spolupráce rodiny a MŠ 5. MŠ s alternativním vzdělávacím programem 6. Edukační proces v podmínkách MŠ 6. Osobnost učitele
Po absolvování předmětu budou studenti schopni: 1. Využívat s porozuměním základní terminologii vědního oboru a RVP PV. 2. Vysvětlit předškolní vzdělávání v základních historických souvislostech. 3. Vysvětlit pojetí učitele předškolního vzdělávání v historickém i současném pojetí. 4. Vysvětlit s porozuměním současnou koncepci předškolního vzdělávání v běžných MŠ i v MŠ s alternativním vzdělávacím programem, a to v kontextu předškolního kurikula. 5. Objasnit s porozuměním a na příkladech základní činnosti dítěte předškolního věku
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou
V rámci seminářů studenti prezentují dílčí výstupy k jednotlivým tématům. Průběžně pracují se zadanou odbornou literaturou. Student je povinný zúčastnit se seminářů v rozsahu 75 % časové dotace. Student úspěšně vykoná zkoušku v rozsahu daného učiva.
|
Doporučená literatura
|
-
GARDOŠOVÁ, J., DUJKOVÁ, L. (2003). Začít spolu. Praha: Portál.
-
HAVLÍNOVÁ, M. (2000). Kurikulum podpory zdraví v MŠ. Praha: Portál.
-
HELUS, Z. (2009). Dítě v osobnostním pojetí.. Praha: Portál.
-
Kasíková, H. (1997). Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha.
-
KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B. (2001). Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál.
-
KOMENSKÝ, J.A. (1964). Informatorium školy mateřské. Praha: SPN.
-
KOŤÁTKOVÁ, S. (2014). Dítě a mateřská škola. Praha: Grada.
-
MATĚJČEK, Z. (1994). O rodině vlastní, nevlastní a náhradní. Praha : Portál.
-
OPRAVILOVÁ, E. (2016). Předškolní pedagogika. Praha: Grada.
-
ŠMELOVÁ, E.. (2016). Bezvýhradná akceptace ve výchově dítěte. Olomouc: UP.
-
ŠMELOVÁ, E. (2004). Mateřská škola Teorie a praxe I.. Olomouc: UP.
-
ŠMELOVÁ, E.. (2008). Ohlédnutí do historie předškolní výchovy. Olomouc: UP.
|