| Název předmětu | Předškolní pedagogika |
|---|---|
| Kód předmětu | KPV/PRP@ |
| Organizační forma výuky | Přednáška + Seminář |
| Úroveň předmětu | Bakalářský |
| Rok studia | 1 |
| Semestr | Letní |
| Počet ECTS kreditů | 3 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
1. RVP PV, terminologie 2. Předškolní vzdělávání a osobnost předškolního pedagoga v historických souvislostech 3. Role a kompetence předškolního pedagoga 4. Koncepce předškolního vzdělávání v běžných MŠ i v MŠ s alternativním vzdělávacím programem 5. Zájmy a potřeby dítěte 6. Činnosti dítěte předškolního věku 6. Rodina a mateřská školy
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Výstupy z učení |
|
Cíl: Zprostředkovat studentům poznatky o výchově a vzdělávání dětí předškolního věku v historických souvislostech. Seznámit studenty se současným systémem předškolního vzdělávání v ČR, a to v podmínkách běžné mateřské školy, ale i v rámci předškolního vzdělávání s alternativním vzdělávacím programem. Seznámit studenty s historickým i současným pojetím učitele v rámci institucionalizovaného předškolního vzdělávání. Témata: 1. Terminologie v kontextu RVP PV 2. Dítě a dětství v historických souvislostech, předškolní výchova - historický exkurz 3. Dítě v současné společnosti (Práva dítěte) 4. Rodina dítěte předškolního věku, spolupráce rodiny a MŠ 5. MŠ s alternativním vzdělávacím programem 6. Edukační proces v podmínkách MŠ 6. Osobnost učitele
Po absolvování předmětu budou studenti schopni: 1. Využívat s porozuměním základní terminologii vědního oboru a RVP PV. 2. Vysvětlit předškolní vzdělávání v základních historických souvislostech. 3. Vysvětlit pojetí učitele předškolního vzdělávání v historickém i současném pojetí. 4. Vysvětlit s porozuměním současnou koncepci předškolního vzdělávání v běžných MŠ i v MŠ s alternativním vzdělávacím programem, a to v kontextu předškolního kurikula. 5. Objasnit s porozuměním a na příkladech základní činnosti dítěte předškolního věku |
| Předpoklady |
|
nespecifikováno
|
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
Známkou
V rámci seminářů studenti prezentují dílčí výstupy k jednotlivým tématům. Průběžně pracují se zadanou odbornou literaturou. Student je povinný zúčastnit se seminářů v rozsahu 75 % časové dotace. Student úspěšně vykoná zkoušku v rozsahu daného učiva. |
| Doporučená literatura |
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |