Vyučující
|
-
Rašková Miluše, doc. PaedDr. Ph.D.
-
Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Seznámení studentů s problematikou práce v málotřídní škole. Vedení studentů k plánování vyučovacího procesu v málotřídní škole. Příprava na vyučování v málotřídní škole. Analýza obsahu výuky. Plánování organizace výuky v málotřídní škole v jednotlivých odděleních.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Projekce (statická, dynamická)
- Účast na výuce
- 4 hodiny za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 6 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 4 hodiny za semestr
- Semestrální práce
- 10 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámení s problematikou práce v málotřídních školách, v nichž probíhá výuka ve spojených ročnících a vytvoření praktických dovedností studentů pro výchovně vzdělávací práci ve třídách se spojenými ročníky. V rámci cvičení budou studenti vedeni k plánování vyučovacího procesu se zřetelem na jeho specifické zvláštnosti v málotřídní škole. Studenti zpracují přípravu na vyučovací jednotku v málotřídní škole vycházející z analýzy obsahu výuky, plánování organizace výuky, stanovení metod i forem výuky pro práci v jednotlivých odděleních.
Studenti získají kompetence odpovídající stanoveným cílům
|
Předpoklady
|
Předpoklady souvisejí s cíli.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor portfolia studenta, Hospitace
Sestavení plánu vyučovacího procesu se zřetelem na specifické zvláštnosti v málotřídní škole.
|
Doporučená literatura
|
-
Zákon č. 561/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů, o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (Školský zákon).
-
Zákon č. 563/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisu (Zákon o pedagogických pracovnících).
-
Jeřábek, J., Tupý, J. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha.
-
Jeřábek,J., Tupý.J. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha.
-
Musil, F., Sedláček, J. (1964). Naše malotřídní školy. Praha: SPN.
-
Nelešovská,A., Spáčilová, H. Didaktika primární školy. Olomouc.
-
Nelešovská,A., Spáčilová ,H. Didaktika primární školy. Olomouc.
-
Provázková Stolinská, D. (2018). Strategie málotřídních škol jako inspirace pro školy plnoorganizované..
-
Trnková, K., Knotová, D., Chaloupková, L. (2010). Málotřídní školy v České republice.. Brno: Paido.
|