Lecturer(s)
|
-
Rašková Miluše, doc. PaedDr. Ph.D.
-
Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
|
Course content
|
1. The term of alternative school. 2. Establishment of first alternative schools. 3. Classical reform school. 4. Church schools. 5. Modern alternative schools. 6. A teacher at an alternative school.
|
Learning activities and teaching methods
|
Lecture, Dialogic Lecture (Discussion, Dialog, Brainstorming), Work with Text (with Book, Textbook), Observation, Activating (Simulations, Games, Dramatization)
- Homework for Teaching
- 10 hours per semester
- Preparation for the Course Credit
- 20 hours per semester
- Semestral Work
- 10 hours per semester
|
Learning outcomes
|
The subject acquaints with the types of alternative school systems, their key ideas and trends - in Czech setting and also abroad.
Students are able to understand the problems of alternative education
|
Prerequisites
|
General orientation in education, its history and general diagnostics.
|
Assessment methods and criteria
|
Essay, Dialog, Seminar Work
Elaboration of a thesis "Principles of reform schooling in contemporary education", 3 to 5 standard pages.
|
Recommended literature
|
-
FILOVÁ, H., SVOBODOVÁ, J. (2007). Výběr z reformních i současných edukačních koncepcí. Brno : MSD.
-
GRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E. (1996). Waldorfská škola. 1.vyd.. Olomouc : Hanex.
-
HELMS, W. (1996). Lépe motivovat - méně rozčilovat. Praha : Portál.
-
Martin, D. (2004). Activities for iInteractive whiteboards.. Helbling.
-
MUHLHAUSEROVÁ, H. (2000). Metodický průvodce k Živé abecedě, Slabikáři a písankám pro 1. ročník ZŠ. Brno : Nová škola.
-
Nelešovská, A., Svobodová, J. (2005). Pedagogická praxe 2. Olomouc: Vydavatelství UP.
-
PRŮCHA, J. (2001). Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha : Portál.
-
RÝDL, K. (1994). Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. 1. vyd.. Brno: Marek Zeman.
-
SOLFRONK, J. (1995). Problematika organizačních forem vyučování a alternativního školství. Praha: PdF UK.
-
SVOBODOVÁ, J. A KOL. (2007). Výběr z reformních i současných edukačních koncepcí. Brno: MSD.
-
SVOBODOVÁ, J., JŮVA, V. (1995). Alternativní školy. Brno: Paido.
-
ŠIMÍČKOVÁ ČÍŽKOVÁ a kol. (2003). Přehled vývojové psychologie. Olomouc : UP.
-
VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. A KOL. (2007). Pedagogika pro učitele. Praha : Grada.
-
ZELINKOVÁ, O. (1997). Pomoz mi, abych to dokázal. Praha: Portál.
|