Předmět: Primární pedagogika 6 (Alternativní školské systémy)

« Zpět
Název předmětu Primární pedagogika 6 (Alternativní školské systémy)
Kód předmětu KPV/PRP6P
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Rašková Miluše, doc. PaedDr. Ph.D.
  • Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Pojem alternativní škola. 2. Vznik prvních alternativních škol. 3. Klasické reformní školy. 4. Církevní školy. 5. Moderní alternativní školy. 6. Učitel na alternativní škole.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Domácí příprava na výuku - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 20 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 10 hodin za semestr
Výstupy z učení
Předmět se orientuje na seznámení se s jednotlivými typy alternativních školských systémů, jejich klíčovými myšlenkami i trendy, a to jak u nás tak ve světě.
Studenti se umí orientovat v problematice alternativního školství
Předpoklady
Všeobecná orientace v oblasti pedagogiky, jejích dějin a obecné diagnostiky.

Hodnoticí metody a kritéria
Esej, Rozhovor, Seminární práce

Vypracování písemné práce na téma "Principy reformního školství v současném vzdělávání" v rozsahu 3 - 5 normostran.
Doporučená literatura
  • FILOVÁ, H., SVOBODOVÁ, J. (2007). Výběr z reformních i současných edukačních koncepcí. Brno : MSD.
  • GRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E. (1996). Waldorfská škola. 1.vyd.. Olomouc : Hanex.
  • HELMS, W. (1996). Lépe motivovat - méně rozčilovat. Praha : Portál.
  • Martin, D. (2004). Activities for iInteractive whiteboards.. Helbling.
  • MUHLHAUSEROVÁ, H. (2000). Metodický průvodce k Živé abecedě, Slabikáři a písankám pro 1. ročník ZŠ. Brno : Nová škola.
  • Nelešovská, A., Svobodová, J. (2005). Pedagogická praxe 2. Olomouc: Vydavatelství UP.
  • PRŮCHA, J. (2001). Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha : Portál.
  • RÝDL, K. (1994). Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. 1. vyd.. Brno: Marek Zeman.
  • SOLFRONK, J. (1995). Problematika organizačních forem vyučování a alternativního školství. Praha: PdF UK.
  • SVOBODOVÁ, J. A KOL. (2007). Výběr z reformních i současných edukačních koncepcí. Brno: MSD.
  • SVOBODOVÁ, J., JŮVA, V. (1995). Alternativní školy. Brno: Paido.
  • ŠIMÍČKOVÁ ČÍŽKOVÁ a kol. (2003). Přehled vývojové psychologie. Olomouc : UP.
  • VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. A KOL. (2007). Pedagogika pro učitele. Praha : Grada.
  • ZELINKOVÁ, O. (1997). Pomoz mi, abych to dokázal. Praha: Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní