Vyučující
|
-
Rašková Miluše, doc. PaedDr. Ph.D.
-
Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Společenská funkce výchovy, otázky cíle výchovy, základní pedagogické pojmy, faktory rozvoje lidského jedince. Výchovný proces a jeho etapy. Složky výchovy. Úloha učitele, žáka, rodiny a širšího společenského prostředí ve výchově. 2. Alternativní přístupy ve výchovně vzdělávacím procesu. Alternativní školství. Současné pedagogické směry. Globální výchova. 3. Pedagogika volného času. 4. Školské soustavy a výchovné teorie v průběhu historického vývoje. 5. Pojetí výchovy v dílech významných myslitelů. 6. Postavení pedagogiky v demokratické společnosti.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Domácí příprava na výuku
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 40 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 10 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 10 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět vede studenty k systematizaci a interpretaci základních pedagogických jevů a zákonitostí, hledá spolu se studenty odpovědi na základní pedagogické otázky, nastiňuje možnosti jejich řešení. Učí studenty orientovat se v možnostech alternativních přístupů ve výchovně vzdělávacím procesu a rozvíjí schopnosti tvořivého využití získaných poznatků ve vlastní školní praxi. Seznamuje s historií primárního školství a jejími předními představiteli.
Studenti se umí orientovat v oblasti obecné pedagogiky a dějin pedagogiky
|
Předpoklady
|
Všeobecný přehled v oblasti výchovy, filozofie a historie
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Ústní zkouška, Písemná zkouška, Esej, Seminární práce
Studenti zpracují samostatnou práci v rozsahu nejméně 4 normostran na téma: Odraz myšlenek významné pedagogické osobnosti v současné škole nebo Současný pohled na .. (volba libovolné pedagogické problematiky, jež obsahově odpovídá charakteru disciplíny).
|
Doporučená literatura
|
-
GRECMANOVÁ, H., HOLOUŠOVÁ, D. A KOL. (2002). Obecná pedagogika II. Olomouc: Hanex.
-
GRECMANOVÁ, H., HOLOUŠOVÁ, D., URBANOVSKÁ, E. (2002). Obecná pedagogika I. Olomouc: Hanex.
-
JŮVA, V. (1997). Stručné dějiny pedagogiky. Brno: Paido.
-
KANTOROVÁ, J. a kol. (2008). Vybrané kapitoly z obecné pedagogiky.. Olomouc : Hanex.
-
KUČEROVÁ, S. (1996). Člověk, hodnoty, výchova. Prešov.
-
MASARYK, T.G. (1990). Ideály humanitní. Praha: Melantrich.
-
PIKE, G., SELBY, D. (1994). Globální výchova. Praha : Grada.
-
PODLAHOVÁ, L. aj. (2001). 1 + 100 osobností pedagogiky a školství v českých zemích.. Olomouc: UP.
-
Průcha, J. (1996). Alternativní školy. Praha: Portál.
-
PRŮCHA, J. (1997). Moderní pedagogika. Praha:Portál.
-
PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. (2001). Pedagogický slovník. Praha: Portál.
-
SINGULE, F. (1992). Současné pedagogické směry a jejich psychologické souvislosti. 1. vyd.. Praha: SPN.
-
ŠTVERÁK, V. ĆADSKÁ, ML. (1999). Stručný průvodce dějinami pedagogiky.. Praha.
-
ŠTVERÁK, V. (1999). Obecná a srovnávací pedagogika. 1. vyd.. Praha: Karolinum.
|