Předmět: Přírodovědná pregramotnost

« Zpět
Název předmětu Přírodovědná pregramotnost
Kód předmětu KPV/PRI@
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Jarušinská Lenka, Mgr. PhD.
  • Otavová Marcela, Mgr. Bc. Ph.D.
  • Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata: 1. Vývojové teorie v kontextu rozvoje přírodovědné gramotnosti dětí v MŠ a jejich pedagogická aplikace 2. Představy předškolních dětí o přírodě, didaktický vliv prostředí 3. Didaktické teorie a jejich vliv na rozvoj přírodovědné gramotnosti dětí v MŠ 4. Cíle a principy v předškolním vzdělávání v oblasti přírodovědné gramotnosti 5. Didaktické zásady a přístupy v předškolním vzdělávání v oblasti přírodovědné gramotnosti 6. Metody a formy přírodovědného vzdělávání předškolních dětí 7. Didaktické prostředky v rozvoji přírodovědné gramotnosti předškolních dětí 8. Badatelsky orientovaná výuka a možnosti jejího uplatnění v předškolním vzdělávání 9. Terénní výuka a možnosti jejího uplatnění v předškolním vzdělávání 10. Přírodovědný projekt v mateřské škole Propojení na pedagogickou praxi: Studenti pod vedením vyučujícího připraví projekt na vybrané přírodovědné téma pro realizaci v mateřské škole. Projekt v dílčí či ucelené podobě realizují a jeho efektivitu prodiskutují v rámci skupinového reflektivního semináře s oporou o konkrétní výstupy, produkty či jiné důkazy o učení dětí předškolního věku.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cíl předmětu: Student si osvojí poznatky a praktické dovednosti určující pro rozvoj přírodovědné gramotnosti předškolních dětí. Po absolvování předmětu by měli být studenti schopni: využívat s porozuměním základní terminologii vědní disciplíny, identifikovat vzdělávací nabídku dle RVP PV jako prostředek vzdělávání dětí předškolního věku v oblasti utváření přírodovědné gramotnosti, objasnit aspekty přírodovědné edukace v MŠ z hlediska vývojové psychologie, uplatňovat kompetence preprimárního pedagoga spojené s aktivním poznáváním živé a neživé přírody v MŠ, využívat své profesními dovednostmi v naplňování zásad zdravého životního stylu, rozvoje pohybových dovedností, ochrany osobního bezpečí a zdraví v MŠ, na základě edukačních cílů volit odpovídající strategie a metody rozvíjející přírodovědnou gramotnost, navrhovat integrované tematické bloky pro vybrané oblasti RVP PV, naplánovat, připravit, realizovat a vyhodnotit projekt s přírodovědným tématem pro žáky mateřské školy.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
- aktivní účast na seminářích, max. 2 absence - průběžné plnění seminárních úkolů - příprava a realizace krátkodobého přírodovědného projektu pro děti předškolního věku - skupinová reflexe projektu s oporou o projektovou metodiku a konkrétní produkty činnosti dětí
Doporučená literatura
  • ANDRESKOVÁ, J. et al. (2018). Rozvíjíme environmentální cítění dětí. Praha: Raabe.
  • BRTNOVÁ ČEPIČKOVÁ, I. (2013). Didaktika přírodovědného základu, 1. vyd.. Ústí nad Labem: Univerzita J.E.Purkyně.
  • BRTNOVÁ ČEPIČKOVÁ, I. (2010). Výběr témat z předškolní pedagogiky, vyd. 1. Ústí nad Labem: UJEP.
  • CORNELL, Joseph Bharat. (2012). Objevujeme přírodu: učení hrou a prožitkem. Vyd. 1.. Praha: Portál.
  • JANČAŘÍKOVÁ, K. (2017). Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání. 1. vydání. Praha: Raabe.
  • JANČAŘÍKOVÁ, K. (2019). Didaktické přístupy k přírodovědnému vzdělávání předškolních dětí a mladších žáků, 2. rozšířené vydání. Praha: PdF UK.
  • JANČAŘÍKOVÁ, K., HAVLOVÁ, J. (2014). Činnosti se zvířaty v předškolním vzdělávání. 1. vyd.. Praha: Raabe.
  • JANČAŘÍKOVÁ, K., KAPUCIÁNOVÁ, M. (2013). Činnosti venku a v přírodě v předškolním vzdělávání. 1. vyd.. Praha: Raabe.
  • KOTRBA, T., LACINA, L. (2015). Aktivizační metody ve výuce: příručka moderního pedagoga. 3. vyd.. Brno: Barrister & Principal.
  • KOVALIK, Susan. (1995). Integrovaná tematická výuka: model. 2., opr. vyd.. Kroměříž: Spirála.
  • KROUFEK, R., JANOVEC, J., ŠIKULOVÁ, R. (2020). Budoucí učitelé mateřských škol pohledem environmentální a technické edukace. Vydání první. Ústí nad Labem: UJEP.
  • LEBLOVÁ, E. (2016). Environmentální výchova v mateřské škole. Vydání druhé. Praha: Portál.
  • OTAVOVÁ MARCELA. Didaktika přírodovědy. Olomouc : UP. 2023.
  • SKÝBOVÁ, J. (2008). Environmentální výchovné projekty: pro učitelství MŠ a prvního stupně ZŠ. Praha: PdF UK.
  • ŠMELOVÁ, E. (2015). Bezvýhradná akceptace ve výchově dítěte. Olomouc: UPOL.
  • VALIŠOVÁ, A, KASÍKOVÁ, H., BUREŠ, M. (2011). Pedagogika pro učitele 2., rozš. a aktualiz. vyd.. Praha: Grada.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní