Předmět: Hra v předškolním vzdělávání

« Zpět
Název předmětu Hra v předškolním vzdělávání
Kód předmětu KPV/PHRQ
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Kretková Hana, Mgr.
Obsah předmětu
1. Teorie her. 2. Pojetí her, které vycházejí z teoretické koncepce sociálního konstruktivismu. 3. Tvorba plánu herních aktivit. 4. Využití hry jako prostředku pedagogické diagnostiky ve vztahu k edukačním cílům předškolního vzdělávání.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Účast na výuce - 4 hodiny za semestr
  • Semestrální práce - 5 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 10 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 10 hodin za semestr
Výstupy z učení
Kurz je zaměření na zprostředkování různých teorií her, které studentům poskytnou širší teoretický vhled v dané oblasti. Studenti se seznámí s dětskou hru v historickém kontextu v pojetí různých myslitelů a filozofů. Seznámí se moderním pojetím her, které vycházejí z teoretické koncepce sociálního konstruktivismu. Studenti si osvojí poznatky a dovednosti plánování herních aktivit, využití hry jako prostředku pedagogické diagnostiky ve vztahu k edukačním cílům předškolního vzdělávání. Dále si studenti osvojí dovednost využívat hru jako terapeutický prostředek.
Studenti budou vybaveni kompetencemi, které získají v návaznosti na obsah a cíle předmětu.
Předpoklady
Všeobecná orientace v oblasti pedagogiky a obecné didaktiky.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Didaktický test

Student zvládne učivo v daném rozsahu. Účast na seminářích 75%. Vytvoření souboru her v kontextu rozvoje klíčových kompetencí dětí předškolního věku.
Doporučená literatura
  • BERTRAND, Y. (1998). Soudobé teorie vzdělávání.. Praha: Portál.
  • KOŤÁTKOVÁ, S. (2005). Hry v mateřské škole v teorii a praxi. Praha : GRADA Publishing.
  • NEZVALOVÁ, D. (1994). Kurikulum proměny a trendy v mezinárodní perspektivě. Brno : CDVU MU.
  • WALTEROVÁ, E. (1994). Kurikulum (Proměny a trendy v mezinárodní perspektivě).. Brno: CDVU MU.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr