Předmět: Praktikum k environmentální výchově v MŠ

« Zpět
Název předmětu Praktikum k environmentální výchově v MŠ
Kód předmětu KPV/PENQ
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
  • Rašková Miluše, doc. PaedDr. Ph.D.
  • Srbená Alena, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Cíle a obsah Environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty. Organizace EVVO v MŠ. Praktická realizace EVVO v MŠ. Vytváření výukových programů s ekologickou tématikou.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Domácí příprava na výuku - 5 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 6 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 10 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem je připravit posluchače po stránce teoretické, ale hlavně praktické pro realizaci environmentální výchovy v rámci přírodovědného vzdělávání při předškolní výchově. Posluchače je nutné seznámit se zvláštnostmi environmentální výchovy, naučit je aplikovat takové organizační formy a metody, které by odpovídaly současnému pojetí vzdělávání a umožnily by realizovat environmentální výchovu především za využití netradičních metod. Po absolvování budou posluchači schopni realizovat environmentální výchovu přiměřeně k předškolnímu věku.
Studenti získají kompetence odpovídající stanoveným cílům.
Předpoklady
Předpoklady souvisejí s cíli.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Seminární práce

Aktivní účast ve výuce, zpracování projektu - program environmentální výchovy v MŠ. Praktická realizace EVVO v MŠ. Vytváření výukových programů s ekologickou tématikou.
Doporučená literatura
  • (2001). Národní program rozvoje vzdělávání v České republice - Bílá kniha. Praha: TAURUS.
  • (2004). Škola pro život-příručka k realizaci školních programů environmentálního vzdělávání,výchovy a osvěty a výchovy k udržitelnému způsobu života. Pavučina.
  • BUREŠ, J. (2002). Ekologická výchova v mateřských a základních školách. Pardubice: Ekocentrum Paleta.
  • BUREŠOVÁ, K., KORVASOVÁ, H. (2003). Nápady pro mrňata a škrňata.. Kněžice: Chaloupky.
  • ČÍŽKOVÁ, Z. (1996). Ekologická výchova nejmenších a malých - projekty a námětník. Praha: Pražské ekologické centrum.
  • HRONEŠOVÁ, L. (2004). O čtyřech královstvích aneb Jak na ekologickou výchovu v mateřské škole. Rýchory: Středisko ekologické výchovy a etiky Rýchory SEVER.
  • KOMANOVÁ, E. (1997). Ekologické vzdělávání a výchova pro učitele mateřských škol a prvního stupně základních škol. Ostrava: VŠB.
  • MÁCHALA, A. (2000). Průvodce praktickou ekologickou výchovou. Brno: Rezekvítek.
  • Metodický pokyn MŠMT. (2001). EVVO ve školách a škol. zařízeních ze 14. 12. 2001.. Praha: MŠMT.
  • NOVÁKOVÁ, D. (2001). Ekologická výchova nejmenších a malých. Praha: PROEKO.
  • SMOLÍKOVÁ, K. a kol. (2001). Rámcový program pro předškolní vzdělávání. Praha: VÚP, MŠMT.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr