Vyučující
|
-
Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
-
Rašková Miluše, doc. PaedDr. Ph.D.
-
Srbená Alena, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Cíle a obsah Environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty. Organizace EVVO v MŠ. Praktická realizace EVVO v MŠ. Vytváření výukových programů s ekologickou tématikou.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Domácí příprava na výuku
- 5 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 6 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 10 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem je připravit posluchače po stránce teoretické, ale hlavně praktické pro realizaci environmentální výchovy v rámci přírodovědného vzdělávání při předškolní výchově. Posluchače je nutné seznámit se zvláštnostmi environmentální výchovy, naučit je aplikovat takové organizační formy a metody, které by odpovídaly současnému pojetí vzdělávání a umožnily by realizovat environmentální výchovu především za využití netradičních metod. Po absolvování budou posluchači schopni realizovat environmentální výchovu přiměřeně k předškolnímu věku.
Studenti získají kompetence odpovídající stanoveným cílům.
|
Předpoklady
|
Předpoklady souvisejí s cíli.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Seminární práce
Aktivní účast ve výuce, zpracování projektu - program environmentální výchovy v MŠ. Praktická realizace EVVO v MŠ. Vytváření výukových programů s ekologickou tématikou.
|
Doporučená literatura
|
-
(2001). Národní program rozvoje vzdělávání v České republice - Bílá kniha. Praha: TAURUS.
-
(2004). Škola pro život-příručka k realizaci školních programů environmentálního vzdělávání,výchovy a osvěty a výchovy k udržitelnému způsobu života. Pavučina.
-
BUREŠ, J. (2002). Ekologická výchova v mateřských a základních školách. Pardubice: Ekocentrum Paleta.
-
BUREŠOVÁ, K., KORVASOVÁ, H. (2003). Nápady pro mrňata a škrňata.. Kněžice: Chaloupky.
-
ČÍŽKOVÁ, Z. (1996). Ekologická výchova nejmenších a malých - projekty a námětník. Praha: Pražské ekologické centrum.
-
HRONEŠOVÁ, L. (2004). O čtyřech královstvích aneb Jak na ekologickou výchovu v mateřské škole. Rýchory: Středisko ekologické výchovy a etiky Rýchory SEVER.
-
KOMANOVÁ, E. (1997). Ekologické vzdělávání a výchova pro učitele mateřských škol a prvního stupně základních škol. Ostrava: VŠB.
-
MÁCHALA, A. (2000). Průvodce praktickou ekologickou výchovou. Brno: Rezekvítek.
-
Metodický pokyn MŠMT. (2001). EVVO ve školách a škol. zařízeních ze 14. 12. 2001.. Praha: MŠMT.
-
NOVÁKOVÁ, D. (2001). Ekologická výchova nejmenších a malých. Praha: PROEKO.
-
SMOLÍKOVÁ, K. a kol. (2001). Rámcový program pro předškolní vzdělávání. Praha: VÚP, MŠMT.
|