Vyučující
|
-
Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
-
Rašková Miluše, doc. PaedDr. Ph.D.
-
Otavová Marcela, Mgr. Bc. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Pedagogická diagnostika jako vědní obor, její pojetí a úkoly. Specifické rysy pedagogické diagnostiky v práci učitele primární školy. Diagnostická kompetence učitele. 2. Přehled jednotlivých oblastí pedagogické diagnostiky v primární škole. Diagnostika osobnosti žáka - učební styl, motivace, potřeby, postoje, hodnotová orientace, sociálně významné rysy osobnosti, diagnostika třídy, rodinného prostředí, diagnostika dalších činitelů působících mimo školu. 3. Přehled a rozbor základních metod pedagogické diagnostiky, jejich uplatnění v diagnostické činnosti učitele primární školy, uvedení konkrétních příkladů. 4. Problematika připravenosti dítěte ke vstupu do školy, diagnostika školní zralosti. 5. Diagnostika předpokladů školní zralosti - motorika, grafomotorika a kresba, smyslové vnímání, řeč, matematická představivost, hra a sociální dovednosti, diagnostika specifických vývojových poruch učení.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Domácí příprava na výuku
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 10 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 10 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je osvojení diagnostické kompetence studentů, budoucích učitelů 1. stupně ZŠ. Studenti se seznámí s oblastmi pedagogické diagnostiky žáka primární školy a naučí se využívat diagnostické metody (klinické a testové nástroje) v pedagogickém procesu. Osvojí si dovednost využívat diagnostické situace edukačního procesu pro komplexní diagnostiku jedince i třídního kolektivu.
Studenti se orientují v teorii a praxi diagnostiky na primární škole.
|
Předpoklady
|
Všeobecná orientace v oblasti pedagogiky a obecné didaktiky
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozhovor, Systematické pozorování studenta, Rozbor portfolia studenta, Seminární práce
Studenti zpracují diagnostické portfolio zvolené třídy, jehož součástí bude: 1. stručná charakteristika třídy 2. sociometrický výzkum třídy 3. sumář metodických materiálů, které student k diagnostice zvolené oblasti využil 4. anketa, škála, test nebo dotazník na zvolenou oblast.
|
Doporučená literatura
|
-
Bednářová, J., Šmardová, V., & Šmarda, R. (2007). Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno: Computer Press.
-
DITTRICH, P. (1992). Pedagogicko-psychologická diagnostika. Praha : H+H.
-
DVOŘÁKOVÁ, M. (1995). Pedagogicko-psychologická diagnostika I.. České Budějovice : Jihočeská univerzita.
-
DVOŘÁKOVÁ, M. (1999). Pedagogicko-psychologická diagnostika II.. České Budějovice : Jihočeská univerzita.
-
HRABAL, V. (1989). Pedagogicko psychologická diagnostika žáka. Praha : SPN.
-
CHRÁSKA, M. (1999). Didaktické testy. Brno.
-
MOJŽÍŠEK, L. (1986). Základy pedagogické diagnostiky. Praha : SPN.
-
SPÁČILOVÁ, H. (2003). Pedagogická diagnostika v primární škole I.. Olomouc : UP.
-
ŠINDELAROVÁ, B. (1996). Předcházíme poruchám učení. Přel. V. Pokorná. Praha : Portál.
-
ZELINKOVÁ, O. (2001). Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program - nástroje pro prevenci, nápravu a integraci.. Praha: Portál.
|