Vyučující
|
-
Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
-
Rašková Miluše, doc. PaedDr. Ph.D.
-
Otavová Marcela, Mgr. Bc. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Témata: Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami Integrace do běžných tříd na 1. stupni ZŠ Metodické postupy používané na 1. stupni ZŠ u žáků se SVP Diagnostická kompetence primárního pedagoga (Identifikace SVP ve stupni 1 podpůrných opatření) Profesní kompetence učitele 1. stupni ZŠ specifické pro práci s žákem se SVP Tvorba individuálního vzdělávacího plánu pro integrované žáky Příležitosti pro individualizaci výuky Spolupráce třídního učitele a asistenta pedagoga Potenciál tandemové výuky Koheze kolektivu třídy, v níž se vzdělává žák se SVP (žáci se SVP)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Aktivizující práce ve skupinách
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je připravit studenty na řízení pedagogického procesu ve třídě, v níž se vzdělává žák/žáci se speciálními vzdělávacími potřebami. Studenti se připraví na plánování a realizaci edukačního procesu v heterogenní třídě s využitím poznatků pedagogické diagnostiky a spolupráce s asistentem pedagoga či párovým učitelem. Po úspěšném absolvování předmětu a v návaznosti na absolutorium disciplíny Didaktický seminář - práce s žákem se SVP bude student schopen posoudit efektivitu vzdělávání v heterogenní třídě a diferencovat výuku na základě individuálních vzdělávacích potřeb žáků.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor portfolia studenta
- absolvování náslechů ve třídě 1. stupně ZŠ se zařazeným žákem či žáky se speciálními vzdělávacími potřebami - účast na kulatém stolu s managementem školy, členy ŠPP, zástupci učitelů 1. stupně, párových učitelů a asistentů pedagoga - zpracování hospitačního protokolu - absolvování reflektivního semináře
|
Doporučená literatura
|
-
JUCOVIČOVÁ, D. a ŽÁČKOVÁ, H. (2014). Reedukace specifických poruch učení u dětí. Praha: Portál.
-
Jucovičová, D., Žáčková, H., Budíková, J., Bartošová, B., & Šauerová, A. (2009). Individuální vzdělávací plán pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami: se specifickými poruchami učení a chování, s mentálním postižením (v MŠ i ZŠ), se sociálním znevýhodněním, z cizojazyčného prostředí. Praha: D + H.
-
JUCOVIČOVÁ, Drahomíra a ŽÁČKOVÁ, Hana. Školní hodnocení a žáci se specifickými poruchami učení a chování. Praha: D + H, 2017. 206 s. ISBN 978-80-87295-25-0..
-
Machů, E. (2010). Nadaný žák. Brno.
-
Valenta, M., & Michalík, J. (2012). Diagnostika speciálních vzdělávacích potřeb u dětí, žáků a studentů se zdravotním postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
ZELINKOVÁ, O. (2001). Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program - nástroje pro prevenci, nápravu a integraci.. Praha: Portál.
-
ZELINKOVÁ, O. (2003). Poruchy učení. Specifické vývojové poruchy čtení, psaní a dalších školních dovedností. Praha: Portál.
-
Zelinková, O. (2009). Poruchy učení. Zcela přeprac. a uprav. vyd.. Praha: Portál.
-
Zilcher L., Svoboda, Z. (2019). Inkluzivní vzdělávání: efektivní vzdělávání všech žáků. Praha.
|