| Název předmětu | Pedagogická praxe 4 s reflexí |
|---|---|
| Kód předmětu | KPV/P4R@ |
| Organizační forma výuky | Praxe |
| Úroveň předmětu | Magisterský |
| Rok studia | 3 |
| Semestr | Zimní |
| Počet ECTS kreditů | 2 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
Témata: - analýza vyučovacího procesu - náslechová skupinová hospitace - pozorování prvků a postupů analyticko - syntetické metody ve výuce elementárního čtení a psaní - pozorování prvků a postupů genetické a globální metody ve výuce elementárního čtení a psaní - specifika motivace žáků 1.ročníku - diagnostika laterality 1. třídě ZŠ - pozorování rozvoje čtenářské gramotnosti v elementární třídě - pozorování projevů specifických poruch učení v elementární třídě z pohledu pedagoga - práce s žáky s poruchami pozornosti - pedagogická diagnostika, individualizace výuky - problematika odkladu školní docházky - způsoby hodnocení žáků
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Aktivizující práce ve skupinách |
| Výstupy z učení |
|
Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " definovat specifika 1. třídy ZŠ, " demonstrovat vztah sluchové a zrakové percepce, školní připravenosti a školní zralosti v závislosti na elementárním čtení a psaní; " objasnit vztah současných písemných předloh ve výuce na základní škole; " vyzkoušet grafomotorické a předčtenářské dovednosti dětí pod vedením cvičného učitele; " analyzovat kvalitu a obtížnost učebnic se zaměřením na čtení a psaní (Živé abecedy, Slabikáře, čítanky, písanky) ; " vyzkoušet a aplikovat analyticko -syntetickou výukovou metodu (genetickou a globální) ve výuce elementárního čtení a psaní ; " provést analýzu žáků v elementární třídě dle udělených odkladů školní docházky; " uvést vztah mezi udělením odkladu školní docházky žákovi a následně jeho úspěšností v elementární třídě. Výstupem náslechové pedagogické praxe je hospitační protokol vytvořený na základě analýzy vyučovacího procesu s pedagogem v disciplíně Didaktika elementárního čtení a psaní.
|
| Předpoklady |
|
nespecifikováno
|
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor portfolia studenta
Studenti předloží k zápočtu hospitační záznamy, přípravy na mikrovýstupy a potvrzený "Výkaz pedagogické praxe" . Reflexe praxe proběhne pod vedením metodika ve skupině studentů s oporou o hospitační záznamy a vyhodnocení realizovaných mikrovýstupů v zápočtových termínech. Požadavky pro studenty s ISP: Student si samostatně zajistí školu pro realizaci praxe v plném rozsahu. Předloží k zápočtu hospitační záznamy, přípravy na mikrovýstupy a potvrzený "Výkaz pedagogické praxe" . Reflexe praxe proběhne formou individuální konzultace s metodikem praxe s oporou o hospitační záznamy a vyhodnocení realizovaných mikrovýstupů v zápočtovém termínu. |
| Doporučená literatura |
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |