Vyučující
|
-
Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
-
Rašková Miluše, doc. PaedDr. Ph.D.
-
Otavová Marcela, Mgr. Bc. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Témata: - analýza vyučovacího procesu - náslechová skupinová hospitace - pozorování prvků a postupů analyticko - syntetické metody ve výuce elementárního čtení a psaní - pozorování prvků a postupů genetické a globální metody ve výuce elementárního čtení a psaní - specifika motivace žáků 1.ročníku - diagnostika laterality 1. třídě ZŠ - pozorování rozvoje čtenářské gramotnosti v elementární třídě - pozorování projevů specifických poruch učení v elementární třídě z pohledu pedagoga - práce s žáky s poruchami pozornosti - pedagogická diagnostika, individualizace výuky - problematika odkladu školní docházky - způsoby hodnocení žáků
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Aktivizující práce ve skupinách
|
Výstupy z učení
|
Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " definovat specifika 1. třídy ZŠ, " demonstrovat vztah sluchové a zrakové percepce, školní připravenosti a školní zralosti v závislosti na elementárním čtení a psaní; " objasnit vztah současných písemných předloh ve výuce na základní škole; " vyzkoušet grafomotorické a předčtenářské dovednosti dětí pod vedením cvičného učitele; " analyzovat kvalitu a obtížnost učebnic se zaměřením na čtení a psaní (Živé abecedy, Slabikáře, čítanky, písanky) ; " vyzkoušet a aplikovat analyticko -syntetickou výukovou metodu (genetickou a globální) ve výuce elementárního čtení a psaní ; " provést analýzu žáků v elementární třídě dle udělených odkladů školní docházky; " uvést vztah mezi udělením odkladu školní docházky žákovi a následně jeho úspěšností v elementární třídě. Výstupem náslechové pedagogické praxe je hospitační protokol vytvořený na základě analýzy vyučovacího procesu s pedagogem v disciplíně Didaktika elementárního čtení a psaní.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor portfolia studenta
Studenti předloží k zápočtu hospitační záznamy, přípravy na mikrovýstupy a potvrzený "Výkaz pedagogické praxe" . Reflexe praxe proběhne pod vedením metodika ve skupině studentů s oporou o hospitační záznamy a vyhodnocení realizovaných mikrovýstupů v zápočtových termínech. Požadavky pro studenty s ISP: Student si samostatně zajistí školu pro realizaci praxe v plném rozsahu. Předloží k zápočtu hospitační záznamy, přípravy na mikrovýstupy a potvrzený "Výkaz pedagogické praxe" . Reflexe praxe proběhne formou individuální konzultace s metodikem praxe s oporou o hospitační záznamy a vyhodnocení realizovaných mikrovýstupů v zápočtovém termínu.
|
Doporučená literatura
|
-
Fasnerová, M. (2018). Prvopočáteční čtení a psaní. Praha.
-
FASNEROVÁ, M.,STOLINSKÁ, D. Pedagogická praxe.
-
SANTLEROVÁ, K., SÝKOROVÁ, H. (1994). Rozvoj grafomotoriky v předškolním věku. Brno : CDVU.
-
SPÁČILOVÁ, H., ŠUBOVÁ, L. (2004). Příprava žáka na psaní. Olomouc : UP.
|