Vyučující
|
-
Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
-
Otavová Marcela, Mgr. Bc. Ph.D.
-
Rašková Miluše, doc. PaedDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Témata: - vyučovací proces - metodické postupy používané na 1. stupni ZŠ - strategie učení na 1. stupni ZŠ - učitel na 1. stupni ZŠ- činnosti diagnostické, řídící, prognostické - aktivizační metody v návaznosti na tvorbu kurikula - kurikulum (RVP ZV) - tvorba školního vzdělávacího programu V průběhu náslechové praxe student plní následující úkoly: seznámí se školním vzdělávacím programem školy, analyzuje vyučovací proces a jeho fáze vzhledem k ŠVP školy, porovnává naplňování ŠVP, třídního vzdělávacího programu a konkrétních časově-tematických plánů s reálnými pozorovanými aktivitami, seznámí se s metodickými postupy a strategiemi učení na 1. stupni ZŠ, zaměřuje se na specifika vzdělávání žáků se SVP v kurikulárních dokumentech a pozorované výuce, analyzuje naplňování profesních kompetencí učitele 1. stupně.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Aktivizující práce ve skupinách
|
Výstupy z učení
|
Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " interpretovat a charakterizovat vyučovací proces; " identifikovat aktivizační metody ve výuce; " specifikovat jednotlivé aktivizační metody; " uspořádat vzdělávací strategii výuky ve třídě; " analyzovat kurikulární dokument v kombinaci s konkrétním ŠVP; " analyzovat, hodnotit vyučovací proces podle zadaných kritérií; " analyzovat třídní vzdělávací plán učitele; " popsat a vysvětlit postup tvorby vzdělávacího programu.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor portfolia studenta
- absolvování náslechů ve třídě 1. stupně ZŠ - zpracování hospitačního protokolu - vypracování analýzy ŠVP fakultní školy - absolvování reflektivního semináře
|
Doporučená literatura
|
-
(2007). Klíčové kompetence v základním vzdělávání. Praha: VÚP.
-
JEŘÁBEK, J., TUPÝ, J. (2006). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha : Triton.
-
Nelešovská,A., Spáčilová, H. (2008). Didaktika primární školy. Olomouc.
-
NEZVALOVÁ, D., PRÁŠILOVÁ, M., EGER, L. (2004). Kurikulum, řízení a tvorba vize školy. Nezvalová, D. Kurikulární tvorba.. Plzeň: ZČU.
-
Obst, O. (2002). Obecná didaktika. Olomouc: UP.
-
PRÁŠILOVÁ, M. (2006). Tvorba vzdělávacího programu.. Praha: TRITON.
-
PRÁŠILOVÁ, M. (2013). Vzdělávací program a jeho tvorba. Texty k distančnímu vzdělávání. Olomouc: GEVAK.
-
RVP ZV (online). NÚV.
|