Předmět: Pedagogická praxe 3 s reflexí

« Zpět
Název předmětu Pedagogická praxe 3 s reflexí
Kód předmětu KPV/P3R@
Organizační forma výuky Praxe
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
  • Otavová Marcela, Mgr. Bc. Ph.D.
  • Rašková Miluše, doc. PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata: - vyučovací proces - metodické postupy používané na 1. stupni ZŠ - strategie učení na 1. stupni ZŠ - učitel na 1. stupni ZŠ- činnosti diagnostické, řídící, prognostické - aktivizační metody v návaznosti na tvorbu kurikula - kurikulum (RVP ZV) - tvorba školního vzdělávacího programu V průběhu náslechové praxe student plní následující úkoly: seznámí se školním vzdělávacím programem školy, analyzuje vyučovací proces a jeho fáze vzhledem k ŠVP školy, porovnává naplňování ŠVP, třídního vzdělávacího programu a konkrétních časově-tematických plánů s reálnými pozorovanými aktivitami, seznámí se s metodickými postupy a strategiemi učení na 1. stupni ZŠ, zaměřuje se na specifika vzdělávání žáků se SVP v kurikulárních dokumentech a pozorované výuce, analyzuje naplňování profesních kompetencí učitele 1. stupně.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Aktivizující práce ve skupinách
Výstupy z učení
Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " interpretovat a charakterizovat vyučovací proces; " identifikovat aktivizační metody ve výuce; " specifikovat jednotlivé aktivizační metody; " uspořádat vzdělávací strategii výuky ve třídě; " analyzovat kurikulární dokument v kombinaci s konkrétním ŠVP; " analyzovat, hodnotit vyučovací proces podle zadaných kritérií; " analyzovat třídní vzdělávací plán učitele; " popsat a vysvětlit postup tvorby vzdělávacího programu.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozbor portfolia studenta

- absolvování náslechů ve třídě 1. stupně ZŠ - zpracování hospitačního protokolu - vypracování analýzy ŠVP fakultní školy - absolvování reflektivního semináře
Doporučená literatura
  • (2007). Klíčové kompetence v základním vzdělávání. Praha: VÚP.
  • JEŘÁBEK, J., TUPÝ, J. (2006). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha : Triton.
  • Nelešovská,A., Spáčilová, H. (2008). Didaktika primární školy. Olomouc.
  • NEZVALOVÁ, D., PRÁŠILOVÁ, M., EGER, L. (2004). Kurikulum, řízení a tvorba vize školy. Nezvalová, D. Kurikulární tvorba.. Plzeň: ZČU.
  • Obst, O. (2002). Obecná didaktika. Olomouc: UP.
  • PRÁŠILOVÁ, M. (2006). Tvorba vzdělávacího programu.. Praha: TRITON.
  • PRÁŠILOVÁ, M. (2013). Vzdělávací program a jeho tvorba. Texty k distančnímu vzdělávání. Olomouc: GEVAK.
  • RVP ZV (online). NÚV.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní