Vyučující
|
-
Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
-
Vaňková Alžběta, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obsah 1. Základní problémy teorie pedagogiky: Vznik a vývoj pedagogické teorie, Pedagogika jako věda, Prameny pedagogiky, Metody pedagogického výzkumu, Systém pedagogických věd, Struktura pedagogiky, Vztah pedagogiky k jiným vědám. 2. Výchova jako základní pojem pedagogiky: Výchova, Vzdělávání, Vzdělání, Sebevýchova. 3. Výchova jako společenský jev: Výchova jako společenský jev, Společenská determinace výchovy, Vliv výchovy v podmínkách společnosti. 4. Výchova a vývoj člověka: Názory na úlohu výchovy v dějinách pedagogiky (výchovný optimismus, výchovný pesimismus, přeceňování vlivu výchovy, pedologie), Současné názory na výchovu. 5. Cíle a obsah výchovy: Vymezení pojmů, Společenská a pedagogická podmíněnost cílů výchovy, Cíle výchovy. 6. Výchovný proces: Vymezení pojmů, Výchova jako systém, Výchovný proces, Etapy výchovného procesu. 7. Výchovné instituce: Vymezení pojmů: Škola, Rodina, Ostatní výchovné instituce. 8. Učitel.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Domácí příprava na výuku
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 40 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 10 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cíle: Zprostředkovat studentům základní pedagogická stanoviska, názory a oblasti vědního oboru pedagogika jako výchozí pedagogické disciplíny. Na základě studia bude student schopný: interpretovat základní pedagogické jevy a zákonitosti, vysvětlit s porozuměním a v souvislostech pedagogické jevy a zákonitosti. Témata: Základní problémy teorie pedagogiky, Výchova jako základní pojem pedagogiky, Výchova jako společenský jev, Výchova a vývoj člověka, Cíle a obsah výchovy, Výchovný proces, Výchovné instituce, Vybrané problémy teorie pedagogiky.
Studenti se umí orientovat v oblasti obecné pedagogiky a dějin pedagogiky
|
Předpoklady
|
Základní znalosti z oblasti pedagogiky v rozsahu středoškolského studia.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemný test
Požadavky pro udělení zápočtu 1. Student prokáže teoretické znalosti v rozsahu učiva, a to v rámci - zpracovaných úkolů zadaných v systému MOODLE. Student musí získat stanovený počet bodů: 100 - 80 - zápočtového testu (min. 75 % úspěšnost) 2. Účast studentů na seminářích Student je povinný účastnit se seminářů. Požadovaná účast na seminářích je 75 %. V případě onemocnění či jiných závažných důvodů lze akceptovat účast pouze 50 %. V tomto případě vyučující zadá studentovi zpracování písemné práce, v níž student prokáže porozumění učivu, které bylo za jeho nepřítomnosti v semináři procvičováno.
|
Doporučená literatura
|
-
BLÍŽKOVSKÝ, B. (1992). Systémová pedagogika. Ostrava: Amosium servis.
-
GRECMANOVÁ, H., HOLOUŠOVÁ, D., URBANOVSKÁ, E. (1999). Obecná pedagogika I., II.. Olomouc: Hanex.
-
KANTOROVÁ, J. a kol. (2008). Vybrané kapitoly z obecné pedagogiky.. Olomouc : Hanex.
-
PRŮCHA, Jan, WALTEROVÁ, Eliška a MAREŠ, Jiří. (2013). Pedagogický slovník. 7., aktualiz. a rozš. vyd.. Praha: Portál.
-
Stolinská, D. (2013). Teoretický exkurz do obecné pedagogiky. Olomouc: UP.
|