Předmět: Didaktika tělesné výchovy s praxí

« Zpět
Název předmětu Didaktika tělesné výchovy s praxí
Kód předmětu KPV/MTVQ
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
  • Miklánková Ludmila, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Přínos pohybových aktivit pro somatický vývoj jedince. Cíle a úkoly TV v MŠ. Problematika organizačních forem využívaných při realizaci pohybových aktivit z pohledu bezpečnosti. Učební činnost učitele - didaktické proncipy a jejich specifika při pohybových aktivitách dle věku a individuálních předpokladů dětí. Aplikace didaktických stylů při pohybových činnostech. Příprava učitele na realizaci pohybové aktivity dětí - organizace, struktura, další formy - sportovní soutěže a akce. Samostatné praktické didaktické výstupy studenta v MŠ - realizace pohybových aktivit dětí předškolního věku.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Orientace v interakční struktuře vztahů a prvků při realizaci pohybových činností v MŠ. Organizační formy TV dětí v MŠ. Plánování v TV jako hlavní činnosti v týdenním programu MŠ se zaměřením na výchovný, vzdělávacím, zdravotní a prožitkový aspekt. Spektrum didaktických stylů a didaktických metod při realizaci pohybových činností v MŠ. Bezpečnost při pohybových aktivitách dětí předškolního věku.Praktické uplatnění vědomostí při didaktických výstupech v MŠ.
Získat způsobilost vést v efektivní rovině pohybové aktivity dětí předškolního věku, zohledňovat individuální zvláštnosti v rozvoji motoriky, rozvíjet pohybové schopnosti a učit pohybové dovednosti v podmínkách mateřské školy. Vyhodnotit pohybový režim mateřské školy a zvyšovat jeho kvalitu.
Předpoklady
Nejsou vyžadovány.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Seminární práce

- aktivní účast ve výuce 80 % - správně zpracovaná cvičná příprava na pohybové aktivity v MŠ - didaktický výstup na základě písemné přípravy na PA - úspěšné absolvování zkoušky
Doporučená literatura
  • Bartoňová, R., Ješina, O. (2012). Individuální vzdělávací plán ve školní TV. Olomouc.
  • Dvořáková, H. Sportujeme s nejmenšími dětmi. Praha.
  • Dvořáková, H. (2006). Základní motorika. Praha.
  • Lochmanová, L., & Mazal, F. (1998). Učitel tělesné výchovy mezi paragrafy. Olomouc: Hanex.
  • Miklánková, L., & Bednářová, H. (2010). Písnička si hraje s námi. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Miklánková, L. (2010). Tělesná výchova metodicky, bezpečně a efektivně. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Miklánková, L. (2013). Základy gymnastiky: akrobacie a cvičení na nářadí (nejen) pro 1. stupeň základních škol. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Vilímová, V. Didaktika tělesné výchovy. Brno, 2002..
  • VÚP. (2017). Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní