Vyučující
|
-
Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
-
Rašková Miluše, doc. PaedDr. Ph.D.
-
Srbená Alena, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Základní pojmy vědeckého pedagogického výzkumu. 2. Výzkumné práce v pedagogice a ve školské praxi. 3. Druhy pedagogického výzkumu. 4. Metody vědecké práce. 5. Etapy pedagogického výzkumu. 6. Metody pedagogického výzkumu. 7. Metoda pozorování. 8. Metoda pedagogického experimentu. 9. Metoda rozhovoru. 10. Metoda dotazníková. 11. Postup při zpracování diplomové práce. 12. Formální a obsahová stránka bakalářské práce. 13. Obhajoba bakalářské práce.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace
- Domácí příprava na výuku
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 10 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 10 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět seznamuje s vědeckým výzkumem v pedagogice, jeho druhy a metodami pedagogického výzkumu. Orientuje studenty připravující se ke zpracování bakalářské práce k cílevědomé a hospodárné výzkumné činnosti. Aplikuje získané poznatky, zejména využití výzkumných metod, na konkrétní témata, která vycházejí z procesu na preprimární škole nebo se dotýkají dalších otázek preprimárního vzdělávání.
Studenti jsou schopni práce s odbornou literaturou a tvorby odborného textu.
|
Předpoklady
|
Všeobecná orientace v oblasti pedagogiky a práce s literaturou
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Seminární práce
Vyhledávání informací na seminář ve skupinách a prezentace získaných informací v průběhu semestru. Písemné zpracování tezí bakalářské práce a jejich obhájení v rámci výuky.
|
Doporučená literatura
|
-
HOLOUŠOVÁ, D., KROBOTOVÁ, M. (2005). Diplomové a závěrečné práce. Olomouc : VUP.
-
CHRÁSKA, M. (2007). Metody pedagogického výzkumu. Praha.
-
KUBÁTOVÁ, H., ŠIMEK, D. (2007). Od abstraktu do závěrečné práce. Olomouc : UP.
-
Martin Skutil a kol. (2011). Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha, Portál.
-
SKUTIL, M. a kol. (2011). Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha, Portál.
-
SKUTIL, M., KŘOVÁČKOVÁ, B. (2006). Diplomová práce a empirický výzkum pedagogických jevů. Hradec Králové : Gaudeamus.
-
ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K. a kol. (2014). Kvlitativní výzkum v pedagogických vědách.. Praha, Portál.
-
ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K. a kol. (2014). Kvlitativní výzkum v pedagogických vědách.. Praha, Portál.
|