Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Témata: Oblast vnímání vlastního těla - poznat funkce částí i vlastního těla, ovládat napětí a uvolnění těla, vnímat stabilitu a labilitu těla, prožívat city a pocity, vyjádřit je pohybem. Vnímání pocitů a citů, jejich vyjadřování. Oblast materiální - seznámení s předměty, tradičními i netradičními pomůckami, manipulace s nimi, využití pro cvičení jednotlivců, dvojic, skupin. Poznávání společenského prostředí a osob. Navázání kontaktu doteky, spoluprací, komunikací. Kooperace a pomoc druhým osobám. Motodiagnostika.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " chápat význam psychomotoriky z hlediska fyziologického, emocionálního, kognitivního, " orientovat se v oblastech psychomotoriky: oblast vnímání vlastního těla, oblast materiální, poznání společenského prostředí, osob, " aplikovat psychomotorická cvičení a hry do denního režimu v MŠ, " uplatnit didaktické zásady při realizaci psychomotorických her a cvičení, " dodržet při těchto činnostech zásady bezpečnosti a ochrany zdraví dětí.
|
Předpoklady
|
Schopnosti umožňující úspěšné absolvování výuky.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor portfolia studenta
- aktivní účast ve výuce 80 % - úspěšné předvedení didaktického výstupu na základě zpracované písemné přípravy - vytvoření portfolia z oblasti psychomotorických cvičení Praktické požadavky pro udělení kreditu jsou plněny v průběhu výukové části semestru. Studenti s ISP: - aktivní účast ve výuce 30 % (100 % účast na poučení BOZP v 1.vyučovací hodině a na didaktickém výstupu) - úspěšné předvedení didaktického výstupu na základě zpracované písemné přípravy - vytvoření portfolia z oblasti psychomotorických cvičení Praktické požadavky pro udělení kreditu jsou plněny v průběhu výukové části semestru.
|
Doporučená literatura
|
-
Blahutková, M. (2006). Psychomotorika pre každého. Prešov.
-
Karásková, V. (2007). Zábavná cvičení ve škole i doma. Olomouc.
-
Kurtz, L. A. (2015). Hry pro rozvoj psychomotoriky. Praha.
|