Vyučující
|
-
Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Kovářová Renata, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
1. Zásady řízení edukace. 2. Analýza podmínek a procesů v podmínkách předškolního zařízení. 3. Algoritmus projektování při vytváření vzdělávacích projektů na konkrétní podmínky školy, třídy, individua. 4. Zásady úspěšné spolupráce rodiny a školy.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur), Nácvik pohybových a pracovních dovedností
- Domácí příprava na výuku
- 15 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 30 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 10 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 10 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Struktura a obsah kurikula. Typy kurikul. Algoritmus tvorby kurikula. Zásady pro zpracování kurikula. Procesy související s jednotlivými částmi kurikula. Cíle: Poznat algoritmus a charakteristické znaky kurikula. Na základě poznaných znaků srovnat různá kurikula předškolní výchovy. Reflektovat vhodnost kurikula pro podmínky konkrétní školy, modifikace a tvorba kurikula k součásti Rámcového programu předškolního vzdělávání.
Studenti budou vybaveni kompetencemi, které získají v návaznosti na obsah a cíle předmětu.
|
Předpoklady
|
Všeobecná orientace v oblasti pedagogiky a obecné didaktiky.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Ústní zkouška, Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce), Seminární práce
Student zvládne učivo v daném rozsahu, zpracuje projekt určený pro předškolní edukaci (ŠVP, TVP).
|
Doporučená literatura
|
-
(2004). Manuál pro tvorbu ŠVP. Praha : VUP.
-
(2004). Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha : VUP.
-
Bečvářová, Z. (2003). Současná mateřská škola a její řízení. Praha: Portál.
-
PRÁŠILOVÁ, M. Tvorba vzdělávacího programu. Praha : TRITON, 2006. 192 s.. Praha.
-
PRÁŠILOVÁ, Michaela a Eva ŠMELOVÁ. (2010). Kurikulum a jeho tvorba II.. Olomouc: UP.
-
Šmelová, E. (2006). Mateřská škola a její učitelé v podmínkách společenských změn: teorie a praxe. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Šmelová, E. (2004). Mateřská škola: teorie a praxe. Olomouc: Univerzita Palackého.
-
Vašťatková, J. (2006). Úvod do autoevaluace školy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
|