Předmět: Projektování v MŠ

« Zpět
Název předmětu Projektování v MŠ
Kód předmětu KPV/MPRQ
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Kovářová Renata, Mgr.
Obsah předmětu
1. Zásady řízení edukace. 2. Analýza podmínek a procesů v podmínkách předškolního zařízení. 3. Algoritmus projektování při vytváření vzdělávacích projektů na konkrétní podmínky školy, třídy, individua. 4. Zásady úspěšné spolupráce rodiny a školy.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur), Nácvik pohybových a pracovních dovedností
  • Domácí příprava na výuku - 15 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 30 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 10 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 10 hodin za semestr
Výstupy z učení
Struktura a obsah kurikula. Typy kurikul. Algoritmus tvorby kurikula. Zásady pro zpracování kurikula. Procesy související s jednotlivými částmi kurikula. Cíle: Poznat algoritmus a charakteristické znaky kurikula. Na základě poznaných znaků srovnat různá kurikula předškolní výchovy. Reflektovat vhodnost kurikula pro podmínky konkrétní školy, modifikace a tvorba kurikula k součásti Rámcového programu předškolního vzdělávání.
Studenti budou vybaveni kompetencemi, které získají v návaznosti na obsah a cíle předmětu.
Předpoklady
Všeobecná orientace v oblasti pedagogiky a obecné didaktiky.

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Ústní zkouška, Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce), Seminární práce

Student zvládne učivo v daném rozsahu, zpracuje projekt určený pro předškolní edukaci (ŠVP, TVP).
Doporučená literatura
  • (2004). Manuál pro tvorbu ŠVP. Praha : VUP.
  • (2004). Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha : VUP.
  • Bečvářová, Z. (2003). Současná mateřská škola a její řízení. Praha: Portál.
  • PRÁŠILOVÁ, M. Tvorba vzdělávacího programu. Praha : TRITON, 2006. 192 s.. Praha.
  • PRÁŠILOVÁ, Michaela a Eva ŠMELOVÁ. (2010). Kurikulum a jeho tvorba II.. Olomouc: UP.
  • Šmelová, E. (2006). Mateřská škola a její učitelé v podmínkách společenských změn: teorie a praxe. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Šmelová, E. (2004). Mateřská škola: teorie a praxe. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • Vašťatková, J. (2006). Úvod do autoevaluace školy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní