Vyučující
|
-
Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
-
Rašková Miluše, doc. PaedDr. Ph.D.
-
Rechtik Zdeněk, Mgr. Ph.D.
-
Weberová Lucie, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Témata: Specifika výuky plavání u dětí. Didaktické zásady, metody a postupy v předplavecké výchově a výuce plavání dětí. Legislativa vztahující se k předplavecké výchově a základům plavání, bezpečnost a ochrana zdraví žáka při výuce plavání. Základní plavecké dovednosti jako předpoklad výuky plavání - metodika. Využití pomůcek k motivaci a iniciaci dítěte. Práce s dítětem s averzí k vodnímu prostředí. Technika plaveckých způsobů - uzlové body techniky, průpravná cvičení. Startovní skok. Technika dopomoci unavenému plavci. Činnosti při záchraně tonoucího, technika záchrany tonoucího, skok záchranáře. První pomoc.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " orientovat se v dané problematice v kontextu RVP PV, " správně zvolit a prakticky využívat vhodné metody a prostředky nácviku základních plaveckých dovedností, " prakticky modifikovat zvolené metody a postupy v kontextu individuálních předpokladů dítěte, " uplatňovat zásadu bezpečnosti při předplavecké přípravě a plavání dětí. " prakticky realizovat dopomoc unavenému plavci, " zvládnout skok záchranáře a činnosti při záchraně tonoucího na hladině.
Student chápe význam pohybových činností ve vodním prostředí z hlediska regenerace a relaxace a význam plavání pro zdraví dítěte. Zná a dodržuje pravidla BOZ při výuce plavání v rámci předplaveckého a plaveckého výcviku dětí. Orientuje se v didaktických metodách a postupech vhodných pro předplaveckou výchovu a výuku plavání u dětí. Dokáže aplikovat dovednosti z oblasti záchrany tonoucího a první pomoci, zvládne skok záchranáře z okraje bazénu. Předvede techniku plaveckého způsobu prsa, kraul, znak.
|
Předpoklady
|
- dobrý zdravotní stav umožňující pobyt ve vodním prostředí - plavecká způsobilost = student je plavec (tzn. uplave bez pomůcek a bez přerušení souvisle 200m jedním plaveckým způsobem)
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor portfolia studenta, Seminární práce
- účast ve výuce min 80% prokázání plavecké způsobilosti (uplave bez pomůcek 200m souvisle a bez přerušení jen s otáčkami u okraje bazénu) - předvedení správné techniky plaveckých způsobů na vzdálenost 40m (prsa, kraul, znak) - předvedení skoku záchranáře a činností při záchraně tonoucího na hladině, - předvedení dopomoci unavenému plavci (jednotlivec, dvojice) - didaktický výstup: praktické využití získaných vědomostí a dovedností ve výuce dětí seminární práce: portfolio z dané oblasti - výuka základních plaveckých dovedností u dětí Požadavky pro udělení kreditu jsou plněny v průběhu výukové části semestru. Požadavky pro udělení kreditu jsou plněny v průběhu výukové části semestru.
|
Doporučená literatura
|
-
Čechovská, I., & Miler, T. (2001). Plavání. Praha: Grada.
-
GIEHRL, J., HAHN, M. (2006). Plavání. České Budějovice: Kopp.
-
Kiedroňová, E. (1991). Jak se rodí vodníčci. Ostrava: Salvo.
-
Miklánková, L. (2007). Předplavecká příprava dětí předškolního věku a vybrané determinanty její úspěšnosti.. Olomouc: Vydavatelství UP.
-
Svozil, Z. (1992). Didaktika plavání pro 2. stupeň základní školy. Olomouc: Rektorát Univerzity Palackého.
|