Předmět: Poznávání přírody a společnosti 2

« Zpět
Název předmětu Poznávání přírody a společnosti 2
Kód předmětu KPV/MPDQ
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
  • Rašková Miluše, doc. PaedDr. Ph.D.
  • Srbená Alena, Mgr. Ph.D.
  • Otavová Marcela, Mgr. Bc. Ph.D.
  • Bartošová Michaela, Mgr.
Obsah předmětu
1. Základní botanické a zoologické poznatky 2. Základy pokusnictví a pěstitelství 3. Seznámení s využitím metod, organizačních forem a prostředků vhodných při práci v MŠ 4. Příprava a realizace projektu v MŠ

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, Projekce (statická, dynamická), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Domácí příprava na výuku - 12 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 4 hodiny za semestr
  • Účast na výuce - 24 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 10 hodin za semestr
Výstupy z učení
Speciální didaktika, která se zabývá teorií a praxí v oblasti přírodovědného učení v návaznosti na společenskovědní základ. Základ tvoří problematika specifických metod, forem a prostředků v oblasti přírodovědného vzdělávání v mateřských školách s přihlédnutím k využití integračního a globálního pojetí výchovy a k možnosti realizace výchovy k péči o životního prostředí. Získané vědomosti a dovednosti budou studenti aplikovat v rámci pedagogické praxe zaměřené na přírodovědné vzdělávání dětí mateřských škol.
Způsobilosti souvisejí s obsahem a cíli předmětu.
Předpoklady
Předpoklady souvisejí s cíli předmětu.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozbor portfolia studenta, Seminární práce

- aktivní účast na seminářích (max 2 omluvené absence) - zpracování projektu, který je zaměřen na aktivity dětí v MŠ s tématem Člověk a jeho okolní svět.
Doporučená literatura
  • Cornell, J. (2012). Objevujeme přírodu. Učení hrou a prožitkem. Praha, Portál.
  • RAŠKOVÁ, M. (2006). Nebojme se projektové metody. INFORMATORIUM 3-8, roč. XIII.
  • VALENTA, J. A KOL. (1993). Projektová metoda ve škole a za školou. Pohledy.. Praha : IPOS ARTAMA.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní