Předmět: Obecná didaktika

« Zpět
Název předmětu Obecná didaktika
Kód předmětu KPV/MODQ
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Vzdělání, cíl a obsah vzdělání v historii a v současnosti, cíl a obsah vzdělání v mateřské škole. Základní pedagogické pojmy vymezující obsah vzdělání a jejich charakteristika v pojetí mateřské školy. 2. Výchovně vzdělávací proces. Podstata výchovně vzdělávacího procesu, funkce a etapy výchovně vzdělávacího procesu se zřetelem na zvláštnosti mateřské školy. 3. Didaktické zásady, metody a organizační formy vzdělávání, jejich specifické rysy v mateřské škole. 4. Osobnost dítěte předškolního a mladšího školního věku, vstup do školy, otázky školní zralosti, počátek školní docházky a adaptace dítěte na školu. Úloha mateřské školy v přípravě dětí na školu.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Účast na výuce - 15 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 15 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 10 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 15 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem této disciplíny je uvedení do problematiky vzdělávání v mateřské škole. Studenti získají teoretický přehled o základních didaktických kategoriích, především se seznámí s problematikou a specifickými rysy výchovně-vzdělávacího procesu v mateřské škole. Z hlediska návaznosti mateřské a primární školy bude věnována náležitá pozornost otázkám vstupu do školy a počátku školní docházky se zaměřením na roli a úlohu mateřské školy v přípravě dítěte na školu.
Studenti budou vybaveni kompetencemi, které získají v návaznosti na obsah a cíle předmětu.
Předpoklady
Všeobecná orientace v oblasti pedagogiky.

Hodnoticí metody a kritéria
Didaktický test, Seminární práce

Zvládnutí učiva v daném rozsahu.
Doporučená literatura
  • Kalhous, Z., & Obst, O. (2009). Školní didaktika. Praha: Portál.
  • KASÍKOVÁ, H. (2004). Kooperativní učení a vyučování. Praha: UK.
  • MAŇÁK, J., ŠIMONÍK, O., ŠVEC, V. aj. (1998). Vybrané kapitoly z obecné didaktiky. Brno : MU.
  • MAŇÁK, J., ŠVEC, V. (2004). Vyučovací metody. Brno : Paido.
  • NELEŠOVSKÁ, A., SPÁČILOVÁ, H. (2005). Didaktika primární školy. Olomouc : UP.
  • PASCH, M. aj. (1998). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál.
  • SKALKOVÁ, J. (1999). Obecná didaktika. Praha: ISV.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní