Předmět: Didaktika základní gymnastiky

« Zpět
Název předmětu Didaktika základní gymnastiky
Kód předmětu KPV/MGYQ
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
  • Vaňková Alžběta, Mgr. Ph.D.
  • Miklánková Ludmila, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Primární pohybové dovednosti: lokomoční - chůze, běh, poskoky a skoky; manipulační - hody, chytání, driblování, kop, odbití, pálkování. Technika jejich provedení, metody a postupy vhodné při osvojování těchto dovedností v předškolním věku. Průprava pro pohybové aktivity - rozcvičení. Základní cvičební tvary, jejich správné provedení, nácvik ukázkového provedení, názorná aplikace metody pohybového kontrastu. Metodika základních akrobatických dovedností (kotouly, stoj na lopatkách) Přeskok: průpravná cvičení pro nácvik odrazu z trampolínky, odraz a doskok. Lavička/Kladina: obměny chůze s doprovodnými pohyby paží, obraty, rovnovážné polohy, poskoky a skoky. Dodržování bezpečnostních zásad, nácvik konkrétních technik, dopomoci, záchrany. Chyba a motorické učení, rozlišení příčiny a následku chyby, formulace korekčních instrukcí. Vybrané metodicko-organizační formy: hromadné, skupinové cvičení, individuální. Didaktické řídící styly. Programové učební postupy, problémové, kreativní učení.

Studijní aktivity a metody výuky
Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností
Výstupy z učení
Cílem výuky je naučit studenty znalostem o technice provedení primárních pohybových dovedností (lokomočních i manipulačních). Prostřednictvím praktického cvičení objasňuje mechanismy rozvoje pohybových schopností a principy osvojování pohybových dovedností u dětí předškolního věku. Seznamuje se strukturou hlavní činnosti v MŠ zaměřenou na pohybové dovednosti. Předmět vede k poznatkům o didaktických metodách a postupech základních cvičebních tvarů při výuce primárních pohybových dovedností a znalostem odborné terminologie. Rozšiřuje penzum vědomostí studenta o metodiku nácviku vybraných prvků z oblasti akrobacie a cvičení na nářadí. Důraz je kladen na osvojení pravidel bezpečnosti, praktického zvládnutí dopomoci a záchrany při osvojování pohybových dovedností v předškolním věku.
Student se orientuje v oblasti posuzování motoriky dítěte, označí zjevné příčiny chyb a navodí správnou korekční instrukci. Umí dodržovat bezpečnostní zásady při cvičení bez i na nářadí, zná dopomoc a záchranu. Dokáže vhodně zařadit pohybové aktivity do režimu dne v MŠ a uplatňuje správné didaktické postupy a metody. Dokáže demonstrovat pohybové dovednosti na požadované úrovni. Správně užívá tělocvičné názvosloví.
Předpoklady
nejsou žádné

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Seminární práce, Písemný test

- aktivní účast ve výuce (80 %), - praktické zvládnutí průpravných cvičení, metodiky nácviku, dopomoci a záchrany v konkrétních gymnastických dovednostech, - úspěšné zvládnutí testu z odborné terminologie, - seminární práce : písemně zpracovaná příprava na hlavní denní činnost zaměřenou na výuku zadané pohybové dovednosti (metodická řada) včetně využití odborné terminologie. Požadavky pro udělení kreditu jsou plněny v průběhu výukové části semestru.
Doporučená literatura
  • Krištofič, J. Pohybová příprava dětí (koordinační a kondiční gymnastická cvičení). Praha: Grada, 2006..
  • Nitka, J. Pohybová příprava. Olomouc: UP, 1997.
  • Zítko, M. Kompenzační cvičení. Praha: NS, 1998..
  • Zítko, M. Všeobecná gymnastika (speciální učební texty). Praha: ČASPV, 2000..
  • Appelt, K., Libra, M., & Stejskalová, I. (2004). Základy názvosloví tělesných cvičení. Praha: Palestra.
  • Borová, B., Dvořáková, H., Kulhánková, E., & Toráková, S. (2000). Cvičení předškolních dětí a rodičů s dětmi. Praha: Česká asociace Sport pro všechny.
  • Dvořáková, H. (1995). Cvičíme a hrajeme si. Olomouc: Hanex.
  • Dvořáková, H., Volfová, M., & Volfová, H. (2012). Hravé cvičení: [náměty na pohybové aktivity pro děti předškolního věku. Praha: Raabe.
  • Miklánková, L., & Bednářová, H. (2010). Písnička si hraje s námi. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Miklánková, L. (2012). Tělesná výchova na 1. stupni základních škol: (základní gymnastika). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Miklánková, L. (2013). Základy gymnastiky: akrobacie a cvičení na nářadí (nejen) pro 1. stupeň základních škol. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní