Lecturer(s)
|
-
Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
-
Rašková Miluše, doc. PaedDr. Ph.D.
|
Course content
|
Objectives and contents of Environmental Education and Englightenment (EEE). Current terminology. Legal background of EEE and school documents related to EEE. Concept, scope and contents of EEE. Organization of EEE at a school. Practical implementation of EEE. Creation of learning programmes with environmental topics.Activity with interactive board.
|
Learning activities and teaching methods
|
Monologic Lecture(Interpretation, Training), Dialogic Lecture (Discussion, Dialog, Brainstorming), Projection (static, dynamic), Activating (Simulations, Games, Dramatization)
- Semestral Work
- 10 hours per semester
- Preparation for the Course Credit
- 3 hours per semester
- Homework for Teaching
- 4 hours per semester
- Attendace
- 28 hours per semester
|
Learning outcomes
|
Programs in environmental training from a theoretical perspective, further application on concrete environmental projects. Theoretical and practical introduction into the environmental training. Methods applied according to the possibilities of pre-school education. Alternative methods suitable for pre-school education.
Students accquire qualification according to defined objectives.
|
Prerequisites
|
Students accquire qualification according to defined objectives.
|
Assessment methods and criteria
|
Student performance, Seminar Work
Active participation in exercises, preparation of the project - a program of environmental education in kindergartens.
|
Recommended literature
|
-
(2001). Metodický pokyn k environmentálnímu vzdělávání, výchově a osvětě ve školách a školských zařízeních. Praha : MŠMT ČR.
-
(2004). Škola pro život. Praha : Pavučina.
-
BUREŠ, J. (2002). Ekologická výchova v mateřských a základních školách. Pardubice: Ekocentrum Paleta.
-
BUREŠOVÁ, K., KORVASOVÁ, H. (2003). Nápady pro mrňata a škvrňata. Kněžice : Chaloupky.
-
ČÍŽKOVÁ, Z. (1996). Ekologická výchova nejmenších a malých - projekty a námětník. Praha: Pražské ekologické centrum.
-
HRONEŠOVÁ, L. (2004). O čtyřech královstvích aneb Jak na ekologickou výchovu v mateřské škole. Rýchory: Středisko ekologické výchovy a etiky Rýchory SEVER.
-
HRUŠKA, J. (2002). Globální a environmentální výchova na pobytových akcích. Pardubice : Ekocentrum Pardubice.
-
KOMANOVÁ, E. (1997). Ekologické vzdělávání a výchova pro učitele mateřských škol a prvního stupně základních škol. Ostrava: VŠB.
-
MÁCHALA, A. (2000). Průvodce praktickou ekologickou výchovou. Brno: Rezekvítek.
-
NOVÁKOVÁ, D. (2001). Ekologická výchova nejmenších a malých. Praha: PROEKO.
-
SMOLÍKOVÁ, K. a kol. (2001). Rámcový program pro předškolní vzdělávání. Praha: VÚP, MŠMT.
|