Course: Environmental Education in Kindergarten

« Back
Course title Environmental Education in Kindergarten
Course code KPV/MEVQ
Organizational form of instruction Seminar
Level of course Bachelor
Year of study 2
Semester Summer
Number of ECTS credits 2
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
  • Rašková Miluše, doc. PaedDr. Ph.D.
Course content
Objectives and contents of Environmental Education and Englightenment (EEE). Current terminology. Legal background of EEE and school documents related to EEE. Concept, scope and contents of EEE. Organization of EEE at a school. Practical implementation of EEE. Creation of learning programmes with environmental topics.Activity with interactive board.

Learning activities and teaching methods
Monologic Lecture(Interpretation, Training), Dialogic Lecture (Discussion, Dialog, Brainstorming), Projection (static, dynamic), Activating (Simulations, Games, Dramatization)
  • Semestral Work - 10 hours per semester
  • Preparation for the Course Credit - 3 hours per semester
  • Homework for Teaching - 4 hours per semester
  • Attendace - 28 hours per semester
Learning outcomes
Programs in environmental training from a theoretical perspective, further application on concrete environmental projects. Theoretical and practical introduction into the environmental training. Methods applied according to the possibilities of pre-school education. Alternative methods suitable for pre-school education.
Students accquire qualification according to defined objectives.
Prerequisites
Students accquire qualification according to defined objectives.

Assessment methods and criteria
Student performance, Seminar Work

Active participation in exercises, preparation of the project - a program of environmental education in kindergartens.
Recommended literature
  • (2001). Metodický pokyn k environmentálnímu vzdělávání, výchově a osvětě ve školách a školských zařízeních. Praha : MŠMT ČR.
  • (2004). Škola pro život. Praha : Pavučina.
  • BUREŠ, J. (2002). Ekologická výchova v mateřských a základních školách. Pardubice: Ekocentrum Paleta.
  • BUREŠOVÁ, K., KORVASOVÁ, H. (2003). Nápady pro mrňata a škvrňata. Kněžice : Chaloupky.
  • ČÍŽKOVÁ, Z. (1996). Ekologická výchova nejmenších a malých - projekty a námětník. Praha: Pražské ekologické centrum.
  • HRONEŠOVÁ, L. (2004). O čtyřech královstvích aneb Jak na ekologickou výchovu v mateřské škole. Rýchory: Středisko ekologické výchovy a etiky Rýchory SEVER.
  • HRUŠKA, J. (2002). Globální a environmentální výchova na pobytových akcích. Pardubice : Ekocentrum Pardubice.
  • KOMANOVÁ, E. (1997). Ekologické vzdělávání a výchova pro učitele mateřských škol a prvního stupně základních škol. Ostrava: VŠB.
  • MÁCHALA, A. (2000). Průvodce praktickou ekologickou výchovou. Brno: Rezekvítek.
  • NOVÁKOVÁ, D. (2001). Ekologická výchova nejmenších a malých. Praha: PROEKO.
  • SMOLÍKOVÁ, K. a kol. (2001). Rámcový program pro předškolní vzdělávání. Praha: VÚP, MŠMT.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teaching kindergarten (BB17) Category: Pedagogy, teacher training and social care 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teaching kindergarten (BB18) Category: Pedagogy, teacher training and social care 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: Summer