Předmět: Environmentální výchova v MŠ

« Zpět
Název předmětu Environmentální výchova v MŠ
Kód předmětu KPV/MEVQ
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
  • Rašková Miluše, doc. PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Cíle a obsah Environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty. Současná terminologie. Právní zakotvení EVVO a školské dokumenty k EVVO. Organizace EVVO v MŠ. Praktická realizace ekologické výchovy v MŠ. Vytváření výukových programů s tématikou ekologické výchovy.Práce s interaktivní tabulí.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Projekce (statická, dynamická), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Semestrální práce - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 3 hodiny za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 4 hodiny za semestr
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem je připravit posluchače po stránce teoretické, ale hlavně praktické pro realizaci ekologické výchovy v rámci přírodovědného vzdělávání při předškolní výchově. Posluchače je nutné seznámit se zvláštnostmi ekologické výchovy, naučit je aplikovat takové organizační formy a metody, které by odpovídaly současnému pojetí vzdělávání a umožnily by realizovat ekologickou výchovu především za využití netradičních metod. Po absolvování budou posluchači schopni realizovat ekologickou výchovu přiměřeně k předškolnímu věku.
Studenti získají kompetence odpovídající stanoveným cílům.
Předpoklady
Předpoklady souvisejí s cíli.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Seminární práce

Aktivní účast na cvičení, zpracování projektu - program ekologické výchovy v MŠ.
Doporučená literatura
  • (2001). Metodický pokyn k environmentálnímu vzdělávání, výchově a osvětě ve školách a školských zařízeních. Praha : MŠMT ČR.
  • (2004). Škola pro život. Praha : Pavučina.
  • BUREŠ, J. (2002). Ekologická výchova v mateřských a základních školách. Pardubice: Ekocentrum Paleta.
  • BUREŠOVÁ, K., KORVASOVÁ, H. (2003). Nápady pro mrňata a škvrňata. Kněžice : Chaloupky.
  • ČÍŽKOVÁ, Z. (1996). Ekologická výchova nejmenších a malých - projekty a námětník. Praha: Pražské ekologické centrum.
  • HRONEŠOVÁ, L. (2004). O čtyřech královstvích aneb Jak na ekologickou výchovu v mateřské škole. Rýchory: Středisko ekologické výchovy a etiky Rýchory SEVER.
  • HRUŠKA, J. (2002). Globální a environmentální výchova na pobytových akcích. Pardubice : Ekocentrum Pardubice.
  • KOMANOVÁ, E. (1997). Ekologické vzdělávání a výchova pro učitele mateřských škol a prvního stupně základních škol. Ostrava: VŠB.
  • MÁCHALA, A. (2000). Průvodce praktickou ekologickou výchovou. Brno: Rezekvítek.
  • NOVÁKOVÁ, D. (2001). Ekologická výchova nejmenších a malých. Praha: PROEKO.
  • SMOLÍKOVÁ, K. a kol. (2001). Rámcový program pro předškolní vzdělávání. Praha: VÚP, MŠMT.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní