Vyučující
|
-
Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
-
Rašková Miluše, doc. PaedDr. Ph.D.
-
Otavová Marcela, Mgr. Bc. Ph.D.
-
Nátěstová Taťána, Mgr.
-
Srbená Alena, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Pedagogická diagnostika jako věda, její předmět, úkoly. Přehled oblastí pedagogické diagnostiky. Diagnostická kompetence učitele. 2. Přehled a rozbor metod pedagogické diagnostiky (klinických a testových nástrojů), jejich uplatnění v diagnostické činnosti učitele mateřské školy. 3. Specifické oblasti diagnostiky dítěte předškolního věku - motorika, grafomotorika a kresba, smyslové vnímání, řeč, matematická představivost, spontánní a didaktická hra a sociální dovednosti.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 10 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 10 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je osvojení základních diagnostických vědomostí a dovedností učitele mateřské školy. Studenti se seznámí se základními diagnostickými metodami a naučí se vést a vyhodnocovat diagnostický proces, přičemž akcentována budou specifická témata spojená se školní zralostí a připraveností, tj. motorika, grafomotorika a kresba, smyslové vnímání, řeč, matematická představivost, hra a sociální dovednosti. Vybrané aktivity budou realizovány a reflektovány v konkrétní pedagogické praxi.
Studenti se orientují v teorii a praxi diagnostiky na preprimární škole.
|
Předpoklady
|
Všeobecná orientace v oblasti pedagogiky a obecné didaktiky
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Didaktický test, Systematické pozorování studenta, Rozbor portfolia studenta
- 80% účast ve výuce - portfolio zaměřené na diagnostiku dítěte z předškolního oddělení mateřské školy, které dokládá studentovu dovednost realizovat a vyhodnotit vybrané diagnostické metody.
|
Doporučená literatura
|
-
Metodické materiály pro tvorbu ŠVP. Praha : VÚP.
-
(2004). Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha : VÚP.
-
DITTRICH, P. (1992). Pedagogicko-psychologická diagnostika. Praha : H+H.
-
DVOŘÁKOVÁ, M. (1999). Pedagogicko-psychologická diagnostika II.. České Budějovice : Jihočeská univerzita.
-
CHRÁSKA, Miroslav. (1999). Didaktické testy.. Brno: Paido.
-
KLENKOVÁ, J. A KOL. (2005). Diagnostika předškoláka. Brno : MC nakladatelství.
-
KLENKOVÁ, J., KOLBÁBKOVÁ, E. (2005). Diagnostika předškoláka. Brno : MC nakladatelství.
-
MONATOVÁ, L. (2000). Speciálně pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dětí. Brno : Paido.
-
SPÁČILOVÁ, H. (2003). Pedagogická diagnostika v primární škole 1.. Olomouc: Nakladatelství Olomouc.
-
ŠINDELAROVÁ, B. (1996). Předcházíme poruchám učení. Přel. V. Pokorná. Praha : Portál.
-
ŠMELOVÁ, E. (2014). Bezvýhradná akceptace ve výchově dítěte. Olomouc: UP.
-
ŠMELOVÁ, E. (2016). Individualizace ve výchově a vzdělávání dětí předškolního věku. Olomouc: UP.
-
Šmelová, E., Petrová, A., & Souralová, E. (2012). Připravenost dětí k zahájení povinné školní docházky v kontextu současného kurikula. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
šubová. předpoklady pro čtení a psaní.
-
ZELINKOVÁ, O. (2001). Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program - nástroje pro prevenci, nápravu a integraci.. Praha: Portál.
|