Vyučující
|
-
Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
-
Rašková Miluše, doc. PaedDr. Ph.D.
-
Srbená Alena, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Studenti získávají poznatky o jemné motorice a grafomotorice v předškolní výchově a v přípravě na úspěšný vstup do školy.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Demonstrace
- Domácí příprava na výuku
- 5 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 5 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 24 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 5 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem disciplíny je rozvíjení motorických dovedností. Úkolem je získání dovedností správného úchopu psacího prostředku, schopnosti uvědomovat si směr a velikost, schopnosti pravolevé orientace, koordinace zraku a ruky, což je předpokladem zvládnutí kresby. Úkolem řečových a jazykových dovedností je správné používání jazyka jako odpovídajícího prostředku komunikace. Naučit dítě vyjadřovat správně své myšlenky. Klademe důraz na přípravné období s dechovými, hlasovými a artikulačními cvičeními. Seznamujeme s písmeny abecedy, což je předpokladem nácviku čtení a zlepšování paměti, pozorovací schopnosti a pozornosti. Obsahem předmětu je i posouzení rozumové stránky u zápisu do 1. ročníku, a to z pohledu motorických, řečových a jazykových dovedností.
Studenti budou vybaveni kompetencemi, které získají v návaznosti na obsah předmětu a zároveň na jeho cíle.
|
Předpoklady
|
Cílem disciplíny je rozvíjení motorických dovedností. Úkolem je získání dovedností správného úchopu psacího prostředku, schopnosti uvědomovat si směr a velikost, schopnosti pravolevé orientace, koordinace zraku a ruky, což je předpokladem zvládnutí kresby. Úkolem řečových a jazykových dovedností je správné používání jazyka jako odpovídajícího prostředku komunikace. Naučit dítě vyjadřovat správně své myšlenky. Klademe důraz na přípravné období s dechovými, hlasovými a artikulačními cvičeními. Seznamujeme s písmeny abecedy, což je předpokladem nácviku čtení a zlepšování paměti, pozorovací schopnosti a pozornosti. Obsahem předmětu je i posouzení rozumové stránky u zápisu do 1. ročníku, a to z pohledu motorických, řečových a jazykových dovedností.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozbor portfolia studenta
80% účast na semináři. Vypsaná písanka pro 1. ročník podle normy písma. Vytvoření 2 pracovních listů pro grafomotorické cvičení + prezentace.
|
Doporučená literatura
|
-
FABIÁNKOVÁ, B., HAVEL, J. NOVOTNÁ, M. (1999). Výuka čtení a psaní na 1. stupni ZŠ. Brno : Paido.
-
FASNEROVÁ, M. Vybrané kapitoly z elementárního čtení a psaní.
-
SPÁČILOVÁ, H., ŠUBOVÁ, L. (2004). Příprava žáka na psaní. Olomouc : UP.
|