Vyučující
|
-
Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Pojem alternativní mateřská škola. 2. Vznik prvních alternativních mateřských škol. 3. Klasické reformní mateřské školy. 4. Církevní mateřské školy. 5. Moderní alternativní mateřské školy. 6. Učitel na alternativní mateřské škole.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Účast na výuce
- 15 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 15 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 10 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Studenti se seznámí s problematikou mateřských škol, které pracují v pojetí alternativních programů, a to klasického i inovativního typu.
Studenti budou vybaveni kompetencemi, které získají v návaznosti na obsah a cíle předmětu.
|
Předpoklady
|
Všeobecná orientace v oblasti pedagogiky a obecné didaktiky.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej, Rozhovor, Seminární práce
Vypracování písemné práce na téma "Principy reformního školství v současném vzdělávání" v rozsahu 3 - 5 normostran.
|
Doporučená literatura
|
-
FILOVÁ, H., SVOBODOVÁ, J. (2007). Výběr z reformních i současných edukačních koncepcí. Brno : MSD.
-
GRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E. (1996). Waldorfská škola. 1.vyd.. Olomouc : Hanex.
-
Martin, D. (2004). Activities for iInteractive whiteboards.. Helbling.
-
RÝDL, K. (1994). Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. 1. vyd.. Brno: Marek Zeman.
-
SOLFRONK, J. (1995). Problematika organizačních forem vyučování a alternativního školství. Praha: PdF UK.
-
SVOBODOVÁ, J., JŮVA, V. (1995). Alternativní školy. Brno: Paido.
-
VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. A KOL. (2007). Pedagogika pro učitele. Praha : Grada.
|