Předmět: Alternativní MŠ s praxí

« Zpět
Název předmětu Alternativní MŠ s praxí
Kód předmětu KPV/MASQ
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Pojem alternativní mateřská škola. 2. Vznik prvních alternativních mateřských škol. 3. Klasické reformní mateřské školy. 4. Církevní mateřské školy. 5. Moderní alternativní mateřské školy. 6. Učitel na alternativní mateřské škole.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Účast na výuce - 15 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 15 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 10 hodin za semestr
Výstupy z učení
Studenti se seznámí s problematikou mateřských škol, které pracují v pojetí alternativních programů, a to klasického i inovativního typu.
Studenti budou vybaveni kompetencemi, které získají v návaznosti na obsah a cíle předmětu.
Předpoklady
Všeobecná orientace v oblasti pedagogiky a obecné didaktiky.

Hodnoticí metody a kritéria
Esej, Rozhovor, Seminární práce

Vypracování písemné práce na téma "Principy reformního školství v současném vzdělávání" v rozsahu 3 - 5 normostran.
Doporučená literatura
  • FILOVÁ, H., SVOBODOVÁ, J. (2007). Výběr z reformních i současných edukačních koncepcí. Brno : MSD.
  • GRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E. (1996). Waldorfská škola. 1.vyd.. Olomouc : Hanex.
  • Martin, D. (2004). Activities for iInteractive whiteboards.. Helbling.
  • RÝDL, K. (1994). Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. 1. vyd.. Brno: Marek Zeman.
  • SOLFRONK, J. (1995). Problematika organizačních forem vyučování a alternativního školství. Praha: PdF UK.
  • SVOBODOVÁ, J., JŮVA, V. (1995). Alternativní školy. Brno: Paido.
  • VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. A KOL. (2007). Pedagogika pro učitele. Praha : Grada.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní