Předmět: Předškolní pedagogika 2

« Zpět
Název předmětu Předškolní pedagogika 2
Kód předmětu KPV/M2PQ
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Institucionalizovaná předškolní výchova a její cílové zaměření výchovně vzdělávacího působení v předškolním věku. 2. Předškolní didaktika 3. Činitelé předškolního vzdělávání 4. Kurikulum předškolního vzdělávání 5. Cíle vzdělávání, učební úlohy 6. Metody a didaktické zásady v předškolním vzdělávání, materiální didaktické prostředky v předškolním vzdělávání 7. Projektování 8. Pedagogická komunikace

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická), Pracovní činnosti (dílny), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Domácí příprava na výuku - 15 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 30 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 20 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 10 hodin za semestr
Výstupy z učení
V rámci studia předmětu student pochopí: postavení předškolní pedagogiky ve struktuře pedagogických disciplín a participujících oborů, koncepci předškolní výchovy v závislosti na společenských podmínkách a pojetí dítěte ve výchovných koncepcích. Dále se seznámí s důsledky transformace předškolní výchovy pro profesionalitu učitele MŠ. Student pochopí algoritmus projektování pedagogických procesů v podmínkách současné MŠ. Vytvoří rozvojový program s evaluačním klíčem. Budou schopni aplikovat algoritmus projektování při vytváření vzdělávacích projektů na konkrétní podmínky školy, třídy, individua. Pochopí zásady úspěšné spolupráce rodiny a školy
Po absolvování předmětu bude student schopný: 1. Objasnit s porozuměním vliv činitelů předškolního vzdělávání na rozvoj osobnosti dítěte 2. Vysvětlit s porozuměním a na základě osvojených klasifikací základní teoretická východiska vzdělávacího procesu v podmínkách předškolního vzdělávání (cíl, organizační formy, metody, didaktické zásady, didaktické prostředky) 3. Na základě osvojených znalosti a dovedností dokáže vytvořit, ověřit a vyhodnotit pedagogický projekt,
Předpoklady
Znalosti v rozsahu základů pedagogiky a obecné didaktiky.

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Systematické pozorování studenta, Seminární práce

Student prokáže znalosti a dovednosti v rozsahu daného učiva 1. Institucionalizovaná předškolní výchova a její cílové zaměření výchovně vzdělávacího působení v předškolním věku. 2. Předškolní didaktika 3. Činitelé předškolního vzdělávání 4. Kurikulum předškolního vzdělávání 5. Cíle vzdělávání, učební úlohy 6. Metody a didaktické zásady v předškolním vzdělávání, materiální didaktické prostředky v předškolním vzdělávání 7. Projektování 8. Pedagogická komunikace Požadavky pro udělení zápočtu: - student plní zadané úkoly v průběhu semestru, průběžně se připravuje, - absolvuje semináře v rozsahu 75 % ze stanovené časové dotace. Požadavky pro udělení zkoušky: - úspěšně napsaný test v rozsahu učiva.
Doporučená literatura
  • (1995). Šimon půjde do školy. Kurikulum předškolní výchovy. Praha : Portál.
  • BRIERLEY, J. (1996). 7 prvních let života rozhoduje. Praha : Portál.
  • BRUCEOVÁ, T. (1996). Předškolní výchova. 1. vyd.. Praha: Portál.
  • DOSTÁL, A.M., OPRAVILOVÁ, E. (1985). Úvod do předškolní pedagogiky. Praha : SPN.
  • HAVLÍNOVÁ A KOL. (2000). Kurikulum podpory zdraví v MŠ. Praha : Portál.
  • KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALLA, B. (2001). Předškolní a primární pedagogika. Praha : Portál.
  • KOMENSKÝ, J.A. (1952). Informatorium školy mateřské. Praha : SPN.
  • MCKAY, G. A KOL. (1996). STEP: Efektivní výchova krok za krokem. Praha : Portál.
  • McKAY, S. L.; HORNBERGER, N. H. (1996). Sociolinguistics and Language Teaching. Cambridge.
  • OPRAVILOVÁ, E., GEBRARTOVÁ, V. (1998). Jaro v MŠ. Kurikulum předškolní výchovy.. Praha: Portál.
  • PRÁŠILOVÁ, M. (2006). Tvorba vzdělávacího programu.. Praha: TRITON.
  • Rýdl, K., & Šmelová, E. (2012). Vývoj institucí pro předškolní výchovu (1869?2011). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • ŠMELOVÁ, E.. (2015). Bezvýhradná akceptace ve výchově dítěte. Olomouc: UP.
  • ŠMELOVÁ, E. (2004). Mateřská škola a její učitelé v podmínkách společenských změn. Teorie a praxe II.. Olomouc : UP.
  • ŠMELOVÁ, E. (2004). Mateřská škola. Teorie a praxe I.. Olomouc: UP.
  • ŠMELOVÁ, E., PAŠILOVÁ, M. a kol. (2018). Didaktika předškolního vzdělávání. Praha: Portál.
  • VÚP. (2018). Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní