Vyučující
|
-
Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Institucionalizovaná předškolní výchova a její cílové zaměření výchovně vzdělávacího působení v předškolním věku. 2. Předškolní didaktika 3. Činitelé předškolního vzdělávání 4. Kurikulum předškolního vzdělávání 5. Cíle vzdělávání, učební úlohy 6. Metody a didaktické zásady v předškolním vzdělávání, materiální didaktické prostředky v předškolním vzdělávání 7. Projektování 8. Pedagogická komunikace
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická), Pracovní činnosti (dílny), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Domácí příprava na výuku
- 15 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 30 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 20 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 10 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
V rámci studia předmětu student pochopí: postavení předškolní pedagogiky ve struktuře pedagogických disciplín a participujících oborů, koncepci předškolní výchovy v závislosti na společenských podmínkách a pojetí dítěte ve výchovných koncepcích. Dále se seznámí s důsledky transformace předškolní výchovy pro profesionalitu učitele MŠ. Student pochopí algoritmus projektování pedagogických procesů v podmínkách současné MŠ. Vytvoří rozvojový program s evaluačním klíčem. Budou schopni aplikovat algoritmus projektování při vytváření vzdělávacích projektů na konkrétní podmínky školy, třídy, individua. Pochopí zásady úspěšné spolupráce rodiny a školy
Po absolvování předmětu bude student schopný: 1. Objasnit s porozuměním vliv činitelů předškolního vzdělávání na rozvoj osobnosti dítěte 2. Vysvětlit s porozuměním a na základě osvojených klasifikací základní teoretická východiska vzdělávacího procesu v podmínkách předškolního vzdělávání (cíl, organizační formy, metody, didaktické zásady, didaktické prostředky) 3. Na základě osvojených znalosti a dovedností dokáže vytvořit, ověřit a vyhodnotit pedagogický projekt,
|
Předpoklady
|
Znalosti v rozsahu základů pedagogiky a obecné didaktiky.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Systematické pozorování studenta, Seminární práce
Student prokáže znalosti a dovednosti v rozsahu daného učiva 1. Institucionalizovaná předškolní výchova a její cílové zaměření výchovně vzdělávacího působení v předškolním věku. 2. Předškolní didaktika 3. Činitelé předškolního vzdělávání 4. Kurikulum předškolního vzdělávání 5. Cíle vzdělávání, učební úlohy 6. Metody a didaktické zásady v předškolním vzdělávání, materiální didaktické prostředky v předškolním vzdělávání 7. Projektování 8. Pedagogická komunikace Požadavky pro udělení zápočtu: - student plní zadané úkoly v průběhu semestru, průběžně se připravuje, - absolvuje semináře v rozsahu 75 % ze stanovené časové dotace. Požadavky pro udělení zkoušky: - úspěšně napsaný test v rozsahu učiva.
|
Doporučená literatura
|
-
(1995). Šimon půjde do školy. Kurikulum předškolní výchovy. Praha : Portál.
-
BRIERLEY, J. (1996). 7 prvních let života rozhoduje. Praha : Portál.
-
BRUCEOVÁ, T. (1996). Předškolní výchova. 1. vyd.. Praha: Portál.
-
DOSTÁL, A.M., OPRAVILOVÁ, E. (1985). Úvod do předškolní pedagogiky. Praha : SPN.
-
HAVLÍNOVÁ A KOL. (2000). Kurikulum podpory zdraví v MŠ. Praha : Portál.
-
KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALLA, B. (2001). Předškolní a primární pedagogika. Praha : Portál.
-
KOMENSKÝ, J.A. (1952). Informatorium školy mateřské. Praha : SPN.
-
MCKAY, G. A KOL. (1996). STEP: Efektivní výchova krok za krokem. Praha : Portál.
-
McKAY, S. L.; HORNBERGER, N. H. (1996). Sociolinguistics and Language Teaching. Cambridge.
-
OPRAVILOVÁ, E., GEBRARTOVÁ, V. (1998). Jaro v MŠ. Kurikulum předškolní výchovy.. Praha: Portál.
-
PRÁŠILOVÁ, M. (2006). Tvorba vzdělávacího programu.. Praha: TRITON.
-
Rýdl, K., & Šmelová, E. (2012). Vývoj institucí pro předškolní výchovu (1869?2011). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
ŠMELOVÁ, E.. (2015). Bezvýhradná akceptace ve výchově dítěte. Olomouc: UP.
-
ŠMELOVÁ, E. (2004). Mateřská škola a její učitelé v podmínkách společenských změn. Teorie a praxe II.. Olomouc : UP.
-
ŠMELOVÁ, E. (2004). Mateřská škola. Teorie a praxe I.. Olomouc: UP.
-
ŠMELOVÁ, E., PAŠILOVÁ, M. a kol. (2018). Didaktika předškolního vzdělávání. Praha: Portál.
-
VÚP. (2018). Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha.
|