Předmět: Školní pedagogika

« Zpět
Název předmětu Školní pedagogika
Kód předmětu KPV/KŠPD@
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
  • Rašková Miluše, doc. PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
- osobnost a výchova - osobnost, výchova a její složky, činitelé výchovy, sebevýchova - výchovný proces - průběh, etapy a specifika - osobnost v učitelské profesi a metodika výchovného působení učitele - učitel jako pedagogický pracovník - funkce a role učitele - učitel při spolupráci školy a rodiny, oblasti spolupráce, etapy, formy - třídní učitel - pedagogická dokumentace - její význam a záznamy - školní preventivní program pro základní školy, preventivní aktivity

Studijní aktivity a metody výuky
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Obecný základ studijní disciplíny tvoří začlenění výchovy mezi pedagogické disciplíny a zaměřuje se na složky výchovy, výchovný proces, zásady, metody, formy a prostředky výchovné práce na 1. stupni základní školy. Součástí studijní disciplíny je vedle problematiky etap a modelů vzájemné spolupráce školy a rodiny, negativních vlivů ve výchově, řízení výchovné práce s vedením povinné školní dokumentace. Cílem je integrace výchovných prvků do jednotlivých předmětů na 1. stupni základní školy. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " definovat pojem výchova včetně jejích složek, výchovný proces a jeho etapy; zásady, metody, formy a prostředky výchovy, prevenci sociálně patologických jevů a vybrané jevy, " objasnit vztah vzájemné spolupráce školy a rodiny podle jednotlivých modelů i etapizace, umět řídit činnosti zúčastněných při spolupráci, " znát prostředky pedagogické komunikace a možných způsobů spolupráce s rodiči a dalšími partnery školního života, " znát zákony a další vnější a vnitřní normy i dokumentaci vztahujících se k výkonu profese učitele na 1. stupni ZŠ a k jeho pracovnímu prostředí, " vysvětlit význam preventivních aktivit ve školní edukaci, " vyjmenovat a charakterizovat vybrané jevy v rámci prevence sociálně patologických jevů; implementovat vybrané jevy v rámci prevence sociálně patologických jevů do školní edukace, " promýšlet otázky výchovného hodnocení na základě cílových hodnot, vést žáky k autentickému sebehodnocení, " analyzovat a posuzovat výchovné jevy v souvislosti s pozorováním školní reality, dokázat z pozorované pedagogické reality formulovat výchovný problém, " charakterizovat, analyzovat a zpracovat povinnou školskou dokumentaci. Témata: Výchova a rozbor složek výchovy. Interakce rodiny a školy, formy a etapy spolupráce. Řízení výchovné práce. Platné kurikulární dokumenty. Vedení pedagogické a školské dokumentace. Prevence sociálně patologických jevů.
Způsobilosti souvisejí s obsahovou návazností na předmět a jeho cíle.
Předpoklady
Předpoklady souvisejí s cíli a způsobilostmi předmětu.

Hodnoticí metody a kritéria
Didaktický test

Požadavky k udělení zápočtu: - samostudium doporučené studijní opory a doporučených zdrojů literatury a materiálů, které jsou uvedeny ve studijní opoře; aktivní účast ve výuce s výstupem Požadavky ke zkoušce: - vykonání on-line testu Požadavky pro studenty a studentky na studijních pobytech v zahraničí nebo s ISP jsou uvedeny v systému MOODLE k předmětu. K udělení zápočtu student/studentka s ISP zpracuje: - Jednu preventivní aktivitu z oblasti témat prevence sociálně patologických jevů, kterou si vyhledá a vybere na webových stránkách MŠMT ČR. V první části téma definuje a charakterizuje z odborné literatury; ve druhé části metodicky zpracuje návrh jedné aktivity s využitím na 1. stupni ZŠ (třída a vyučovací předmět či předměty dle vlastního výběru) - metodické využití popíše na základě znalostí s Didaktiky primární školy (viz hospitační protokol či příprava na vyučování). Písemně zpracovaný projekt student/studentka nahraje do systému MOODLE k tomuto předmětu. K udělení zápočtu student/studentka na pobytu ERASMUS+ zpracuje: Jednu preventivní aktivitu z oblasti témat prevence sociálně patologických jevů, kterou si vyhledá a vybere na webových stránkách MŠMT ČR. V první části téma definuje a charakterizuje z odborné literatury; ve druhé části metodicky zpracuje návrh jedné aktivity s využitím na 1. stupni ZŠ (třída a vyučovací předmět či předměty dle vlastního výběru) - metodické využití popíše na základě znalostí s Didaktiky primární školy (viz hospitační protokol či příprava na vyučování); Písemně zpracovaný projekt student/studentka nahraje do systému MOODLE k tomuto předmětu.
Doporučená literatura
  • ČABALOVÁ, D. (2011). Pedagogika. Praha: Grada Publishing.
  • ČAPEK, R. (2013). Učitel a rodič. Spolupráce, třídní schůzka, komunikace. Praha: Grada Publishing.
  • STROUHAL, M. (2013). Teorie výchovy. K vybraným problémům a perspektivám jedné pedagogické disciplíny.. Praha: Grada Publishing.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní