Vyučující
|
-
Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
-
Vavrdová Alena, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Cílem předmětu je naučit studenty reflektovat aktuální problémy společnosti ve vztahu k výchově ke vztahu ke kulturně historickému a přírodnímu dědictví regionu. Dále seznámit budoucí muzejní pedagogy s cíli Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání a v kontextu muzejní edukace realizované na půdě regionálních, resp. vlastivědných muzeí. Výchova ke vztahu k regionálnímu dědictví pomáhá k vytváření hodnotového systému v životě žáků a plní významnou roli v oblasti formativní. Cílem je studenty blíže seznámit s charakteristikou a významem výchovy ke vztahu k regionálnímu dědictví, aktivně je zapojit do spolupráce s konkrétními paměťovými institucemi, zvláště s regionálními muzei (využijí při zpracování portfolia a projektů, event. programu pro muzeum). Významným tématem disciplíny je spolupráce muzea a školy a její předpoklady. Práce v seminářích bude založena na aktivitě a spolupráci studentů.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Domácí příprava na výuku
- 20 hodin za semestr
- Exkurze
- 4 hodiny za semestr
- Účast na výuce
- 6 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 20 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - reflektovat aktuální problémy společnosti ve vztahu k výchově ke vztahu ke kulturně historickému a přírodnímu dědictví regionu, - znát cíle a obsahy Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání, - aktivně se zapojovat do spolupráce s konkrétními paměťovými institucemi, zvláště s regionálními muzei, - využít regionální muzeum při zpracování portfolia a projektů, event. programu pro muzeum, - být schopen aktivně spolupracovat a rozvíjet spolupráci muzea a školy.
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni využívat potenciál vlastivědných muzeí pro tvorbu vlastních edukačních programů.
|
Předpoklady
|
Zájem o problematiku regionálního dědictví.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Seminární práce
Účast na výuce. Zpracuje návrh výukového programu na dané téma.
|
Doporučená literatura
|
-
BRABCOVÁ, A. (ed). (2002). Objektové učení. In: Brána muzea otevřená. Průvodce na cestě muzea k lidem a lidi do muzea.. Náchod: JUKO.
-
PARKAN, F a kol. Výchova ke vztahu ke kulturně historickému dědictví. Metodická příručka.. Praha: PdF UK.
-
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [online]. (2007). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [online].. Praha: VUP.
-
ŠOBÁŇOVÁ, P. (2012). Edukační potenciál muzea. Olomouc, UP.
|