Předmět: Výchova ke vztahu k regionálnímu dědictví

« Zpět
Název předmětu Výchova ke vztahu k regionálnímu dědictví
Kód předmětu KPV/KVRD@
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
  • Vavrdová Alena, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Cílem předmětu je naučit studenty reflektovat aktuální problémy společnosti ve vztahu k výchově ke vztahu ke kulturně historickému a přírodnímu dědictví regionu. Dále seznámit budoucí muzejní pedagogy s cíli Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání a v kontextu muzejní edukace realizované na půdě regionálních, resp. vlastivědných muzeí. Výchova ke vztahu k regionálnímu dědictví pomáhá k vytváření hodnotového systému v životě žáků a plní významnou roli v oblasti formativní. Cílem je studenty blíže seznámit s charakteristikou a významem výchovy ke vztahu k regionálnímu dědictví, aktivně je zapojit do spolupráce s konkrétními paměťovými institucemi, zvláště s regionálními muzei (využijí při zpracování portfolia a projektů, event. programu pro muzeum). Významným tématem disciplíny je spolupráce muzea a školy a její předpoklady. Práce v seminářích bude založena na aktivitě a spolupráci studentů.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
  • Domácí příprava na výuku - 20 hodin za semestr
  • Exkurze - 4 hodiny za semestr
  • Účast na výuce - 6 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 20 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - reflektovat aktuální problémy společnosti ve vztahu k výchově ke vztahu ke kulturně historickému a přírodnímu dědictví regionu, - znát cíle a obsahy Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání, - aktivně se zapojovat do spolupráce s konkrétními paměťovými institucemi, zvláště s regionálními muzei, - využít regionální muzeum při zpracování portfolia a projektů, event. programu pro muzeum, - být schopen aktivně spolupracovat a rozvíjet spolupráci muzea a školy.
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni využívat potenciál vlastivědných muzeí pro tvorbu vlastních edukačních programů.
Předpoklady
Zájem o problematiku regionálního dědictví.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Seminární práce

Účast na výuce. Zpracuje návrh výukového programu na dané téma.
Doporučená literatura
  • BRABCOVÁ, A. (ed). (2002). Objektové učení. In: Brána muzea otevřená. Průvodce na cestě muzea k lidem a lidi do muzea.. Náchod: JUKO.
  • PARKAN, F a kol. Výchova ke vztahu ke kulturně historickému dědictví. Metodická příručka.. Praha: PdF UK.
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [online]. (2007). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [online].. Praha: VUP.
  • ŠOBÁŇOVÁ, P. (2012). Edukační potenciál muzea. Olomouc, UP.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr