Předmět: Pedagogická praxe

« Zpět
Název předmětu Pedagogická praxe
Kód předmětu KPV/KUX7Q
Organizační forma výuky Praxe
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 5
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
  • Rašková Miluše, doc. PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Hostapitační náslechy, samostatné učení v předmětech 1. stupně ZŠ podle daného ŠVP.

Studijní aktivity a metody výuky
Demonstrace
  • Účast na výuce - 20 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 20 hodin za semestr
Výstupy z učení
Těžiště praxe spočívá v uvědomělém nácviku pedagogických dovedností v rámci samostatně vedených vyučovacích hodinách českého jazyka, cizího jazyka, matematiky, Člověk a jeho svět 2, 3 (přírodovědné a vlastivědné učivo). Průběžná pedagogická praxe je zařazena 1x týdně ve třech vyučovacích hodinách 4. a 5. ročníku ZŠ. K jednomu cvičnému učiteli je zařazena trojice studentů. Studenti střídavě učí a hospitují v předmětech: český jazyk, cizí jazyk, matematika, přírodověda, vlastivěda. Povinností každého studenta je absolvování jedné hodiny výstupu a jedné hodiny náslechu týdně. Při výstupu z ČjL zařadí každý student jednu hodinu slohu a jednu hodinu čtení a literární výchovy, a to po domluvě s cvičným učitelem. První cvičení jsou pouze hospitační. Na vyučovací hodiny se student připravuje pod vedením cvičného učitele a metodika příslušného předmětu. Součástí pedagogické praxe 2 hodiny náslechů a 4 hodiny samostatných výstupů každého studenta+cizí jazyk v souladu s ŠVP dané školy.
Studenti budou vybaveni kompetencemi, které získají v návaznosti na obsah předmětu a zároveň na jeho cíle.
Předpoklady
Těžiště praxe spočívá v uvědomělém nácviku pedagogických dovedností v rámci samostatně vedených vyučovacích hodinách českého jazyka, cizího jazyka, matematiky, Člověk a jeho svět 2, 3 (přírodovědné a vlastivědné učivo). Průběžná pedagogická praxe je zařazena 1x týdně ve třech vyučovacích hodinách 4. a 5. ročníku ZŠ. K jednomu cvičnému učiteli je zařazena trojice studentů. Studenti střídavě učí a hospitují v předmětech: český jazyk, cizí jazyk, matematika, přírodověda, vlastivěda. Povinností každého studenta je absolvování jedné hodiny výstupu a jedné hodiny náslechu týdně. Při výstupu z ČjL zařadí každý student jednu hodinu slohu a jednu hodinu čtení a literární výchovy, a to po domluvě s cvičným učitelem. První cvičení jsou pouze hospitační. Na vyučovací hodiny se student připravuje pod vedením cvičného učitele a metodika příslušného předmětu. Součástí pedagogické praxe 2 hodiny náslechů a 4 hodiny samostatných výstupů každého studenta+cizí jazyk v souladu s ŠVP dané školy.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozbor portfolia studenta

Potvrzení ředitele školy, kde byla praxe vykonána nebo kde posluchač již pracuje. V případě, že student není zaměstnancem ZŠ na pozici učitele nebo asistenta plní praxi dle Metodického listu (webové stránky SPOP) a informací o předmětu ve Stagu. Pro studenty, kteří nejsou zaměstnanci ZŠ na pozici učitele nebo asistenta: kladné hodnocení cvičného učitele, výkaz s výpisem náslechů a odučených hodin s potvrzením školy a absolvované praxi (formu výkazu si zvolí student sám); portfolio všech hospitačních protokolů a příprav včetně kopií všech čestných prohlášení o neexistenci příznaků virového infekčního onemocnění. Mimořádně platné pro ZS 2021/22 Realizace všech praxí je v současné době v souvislosti s aktuální situací Covid 19 v ČR řešena s přítomností studenta na ZŠ - student dokládá při vstupu do ZŠ svou bezinfekčnost + současně odevzdává čestné prohlášení o neexistenci příznaků virového infekčního onemocnění (formulář k dispozici na webových stránkách SPOP). Sledujte prosím také průběžně aktuální informace na internetových stránkách UP a Střediska pedagogických a odborných praxí (SPOP) PdF UP.
Doporučená literatura
  • JEŘÁBEK, J., TUPÝ, J. (2005). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha : VÚP.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD24-X) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní