Předmět: Didaktické praktikum

« Zpět
Název předmětu Didaktické praktikum
Kód předmětu KPV/KUX2Q
Organizační forma výuky Praxe
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Rašková Miluše, doc. PaedDr. Ph.D.
  • Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
V této etapě pedagogické praxe se studen stylizuje do role učitele. Prostřednictvím stanovených předmětů se podílí na výchově a vzdělávání žáků příslušné třídy základní školy pod vedením cvičného učitele.

Studijní aktivity a metody výuky
Pozorování
  • Účast na výuce - 12 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 4 hodiny za semestr
  • Semestrální práce - 4 hodiny za semestr
Výstupy z učení
Pozorování a analýza průběhu výchovně vzdělávacího procesu, a to z hlediska činnosti učitele i žáků a jejich vzájemné interakce se zaměřením na teorii vyučování na 1. stupni ZŠ. Studenti sledují a rozebírají pod vedením učitele základní diagnostické, řídící a prognostické činnosti učitele v rámci přípravy a průběhu vyučování. Pedagogická praxe se realizuje na plně organizovaných školách.
Studenti budou vybaveni kompetencemi, které získají v návaznosti na obsah předmětu a zároveň na jeho cíle.
Předpoklady
Třetí etapa pedagogické praxe. Těžiště pedagogické praxe spočívá v uvědomělém nácviku pedagogických dovedností v rámci samostatně vedených vyučovacích hodin (Hv, Tv, Vv, Pč) pod vedením cvičného učitele (cvičných učitelů) a metodiků těchto předmětů. Pedagogická praxe probíhá 2x týdně vždy jednu vyučovací hodinu. Na praxi je zařazena vždy dvojice studentů. Povinností každého studenta je jedna hodina výstupu a jedna hodina náslechu týdně. V prvních dvou týdnech studenti pouze hospitují. Na vyučovací hodiny se student připravuje pod vedením cvičného učitele a metodika příslušného předmětu. Studenti se seznamují se ŠVP dané školy a pozorují návaznost na výstupů ŠVP na RVP ZV.

Hodnoticí metody a kritéria
Rozbor portfolia studenta

100% účast na praxi v základní škole, příprava na vyučovací hodinu, kterou student vyučuje, pozitivní hodnocení cvičného učitele FŠ
Doporučená literatura
  • Fasnerová, M.,Stolinská, D. Pedagogická praxe.
  • FASNEROVÁ,M.,STOLINSKÁ,D. Pedagogická praxe.
  • JEŘÁBEK, J., TUPÝ, J. (2006). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání - příloha upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. Praha : NIDV.
  • JEŘÁBEK, J., TUPÝ, J. (2006). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha : Triton.
  • JEŘÁBEK, J., TUPÝ, J. (2005). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha : VÚP.
  • JEŘÁBEK, J., TUPÝ, J. (2005). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha : VÚP.
  • NELEŠOVSKÁ, A., SPÁČILOVÁ, H. (2005). Didaktika primární školy. Olomouc : UP.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD24-X) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní