Vyučující
|
-
Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
-
Miklánková Ludmila, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Význam pohybové aktivity v kontextu ontogeneze dítěte. Motorika dítěte. TV v kurikulárních dokumentech Cíle a úkoly TV na 1. stupni ZŠ. Fyziologická účinnost pohybové aktivity a možnosti monitoringu v mladším školním věku. Organizační formy TV jako součást optimálního pohybového režimu žáka. Plánování organizačních forem TV v rámci ŠVP. Učební činnosti učitele - aplikace didaktických zásad, metod, postupů a stylů v TV a jejich specifika u dětí mladšího školního věku. Příprava učitele na výuku tělesné výchovy (VJ TV, tělovýchovná vycházka, terénní výuka, kurzy plavání a základů lyžování, TV v ostatních předmětech a pohybová aktivita o přestávkách). Bezpečnost v organizačních formách tělesné výchovy, legislativa vztahující se k bezpečnosti žáka v TV. Samostatné didaktické výstupy studentů ve vyučovacích jednotkách tělesné výchovy na 1. stupni základní škol.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Nácvik pohybových a pracovních dovedností
|
Výstupy z učení
|
Orientace v interakční struktuře vztahů a prvků procesu TV na 1. stupni ZŠ . Organizační formy TV dětí mladšího školního věku, organizační formy . Plánování v TV jako předmětu s výchovným, vzdělávacím, zdravotním a prožitkovým aspektem. Plánování pohybových aktivit . Učební činnosti učitele na 1. stupni ZŠ , spektrum didaktických stylů, didaktické postupy, didaktické metody, didaktické zásady. Evaluace a klasifikace ve školní TV na 1. stupni škol. Diagnostika motoriky dítěte . Podmínky pro TV.
Získat způsobilost vést efektivně vyučovací epizody tělesné výchovy dětí mladšího školního věku, zohledňovat individuální zvláštnosti v rozvoji motoriky, rozvíjet pohybové schopnosti a dovednosti v podmínkách školní tělesné výchovy.
|
Předpoklady
|
Schopnosti umožňující zvládnout požadavky výuky
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Rozbor portfolia studenta, Seminární práce
- aktivní účast ve výuce 70 %, - správně zpracovaná příprava na v.j. TV - portfolio z oblasti tělesné výchovy
|
Doporučená literatura
|
-
Karásková, V. (2011). Motivační náměty pro podporu vzdělávací oblasti Člověk a zdraví. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Křenková, O. (2010). Kreativní ateliér. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Lochmanová, L., & Mazal, F. (1998). Učitel tělesné výchovy mezi paragrafy. Olomouc: Hanex.
-
Miklánková, L., & Bednářová, H. (2010). Písnička si hraje s námi. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Miklánková, L. (2010). Kouzelné noty ve školní družině. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Miklánková, L. (2010). Tělesná výchova metodicky, bezpečně a efektivně. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Miklánková, L. (2012). Tělesná výchova na 1. stupni základních škol: (základní gymnastika). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Miklánková, L. (2013). Základy gymnastiky: akrobacie a cvičení na nářadí (nejen) pro 1. stupeň základních škol. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Mužík,L., Krejčí,M. (1995). Tělesná výchovy a zdraví. Olomouc, Hanex.
-
Rychecký,A., Fialová. (1995). Didaktika školní tělesné výchovy. Praha UK.
-
Skopalová, J. (2010). Záblesky bezpečí dítěte. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Vilímová, V. (2002). Didaktika tělesné výchovy. Brno.
|