Předmět: Regionální vlastivěda

« Zpět
Název předmětu Regionální vlastivěda
Kód předmětu KPV/KURVQ
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
  • Rašková Miluše, doc. PaedDr. Ph.D.
  • Vavrdová Alena, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Vymezení pojmů region, regionální prvek, vlastenectví, národní a kulturní identita. Kulturní hodnoty a tradice svého regionu. Tradice regionu a jeho kulturně historické dědictví. Regionální vlastivěda v RVP ZV (vzdělávací oblasti a integrace učiva o regionu). Náměty pro pedagogickou praxi se zaměřením na regionální vlastivědu. Prezentace vybrané významné osobnosti regionu pro žáky 1. st. ZŠ.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Důraz kladen na regionální problematiku, využití teoretických poznatků v praxi (práce s RVP ZV v oblasti Člověk a jeho svět).
Studenti budou vybaveni kompetencemi, které získají v návaznosti na obsah a cíle předmětu.
Předpoklady
Znalosti z oblasti geografie, historie, společenských věd a regionu v rozsahu učiva základní školy a všeobecná orientace v oblasti didaktiky vlastivědy.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Rozbor portfolia studenta

Průběžné vypracování úkolů. Prezentace významné osobnosti svého regionu pro žáky 4. nebo 5. ročníku ZŠ.
Doporučená literatura
  • FISHER, R. (1997). Učíme děti myslet a učit se. Praha.
  • GRECMANOVÁ, H. a kol. (2000). Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc: Hanex.
  • KANCÍR, J., MADZIKOVÁ, A. (2003). Didaktika vlastivedy. Prešov: UNIVERSUM.
  • PARKAN, F a kol. Výchova ke vztahu ke kulturně historickému dědictví. Metodická příručka.. Praha: PdF UK.
  • UHRINOVÁ, Miriam. (2014). Implementácia regionálnej výchovy do edukačného procesu v primárnom vzdelávaní. Ružomberok.
  • VAVRDOVÁ, A. (2009). Didaktika vlastivědy. Olomouc : UP.
  • VAVRDOVÁ, A. (2014). Olomouc a já - pracovní sešit k regionální učebnici pro 4. a 5. ročník ZŠ. pro 4. a 5. ročník ZŠ. Ostrava: MONTANEX.
  • Vavrdová, A. (2014). Olomouc a já - regionální učebnice pro 4. a 5. ročník ZŠ. Ostrava.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD24-X) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní