Předmět: Kurikulum v teorii i praxi

« Zpět
Název předmětu Kurikulum v teorii i praxi
Kód předmětu KPV/KUR@
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
  • Valchářová Kateřina, Mgr. Ph.D.
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Prášilová Michaela, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Pojetí kurikula, Obsah kurikula, Kurikulum v dokumentech, Dítě předškolního věku v kontextu kurikula, Učitel v podmínkách současné MŠ, Práce s kurikulem, Pedagogický projekt. Učivo je v rozsahu základní literatury.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Cílem předmětu je zprostředkovat studentů poznatky z oblasti kurikula školy včetně filosofických východisek souvisejících s vývojem kurikulárních dokumentů, s kurikulární reformou, a to s akcentem na české prostředí. Na základě teoretických východisek by měl získat teoretické poznatky a praktické dovednosti nezbytné pro práci s předškolním kurikulem.
Po absolvování předmětu bude student schopný objasnit teoretická východiska kurikula školy v historickém i současném kontextu. Teoretické znalosti bude schopný propojit s praktickými dovednostmi v oblasti projektování kurikula a jeho analýzy.
Předpoklady
Základními předpoklady jsou znalosti a dovednosti z předškolní pedagogiky, předškolní didaktiky, vývojové psychologie, pedagogické diagnostiky.

Hodnoticí metody a kritéria
Seminární práce, Písemný test

1. Požadavky pro udělení zápočtu a. Účast na seminářích Účast studentů na seminářích: Student je povinný účastnit se seminářů. Požadovaná účast na seminářích je 75 %. V případě onemocnění či jiných závažných důvodů lze akceptovat účast pouze 50 %. V tomto případě vyučující zadá studentovi zpracování písemné práce, v níž student prokáže porozumění učivu, které bylo za jeho nepřítomnosti v semináři procvičováno. b. Tvorba pedagogického projektu v souladu s pokyny v systému MOODLE. 2. Požadavky pro udělení zkoušky a. Udělený zápočet b. Znalosti v rozsahu učiva Student prokáže znalosti a dovednosti v tématech v rozsahu učiva: Pojetí kurikula: Kurikulum jako pojem, Modelování kurikula, Formy a roviny kurikula Obsah kurikula: Dimenze kurikula, Druhy učiva, Základní učivo, Modernizace kurikula Kurikulum v dokumentech: Bílá kniha, RVP PV, ŠVP PV, Pedagogický projekt: tvorba - realizace - hodnocení. Ověření znalostí proběhne formou online testu v učebně PdF UP. Pokud dojde z epidemiologických důvodů ke zrušení prezenční výuky, přejde výuka do režimu online, a to prostřednictvím platformy ZOOM, MOODLE.
Doporučená literatura
  • BERTRAND, Y. (1998). Soudobé teorie vzdělávání. Praha.
  • KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B. (2001). Předškolní a primární pedagogika.. Praha: Portál.
  • Lukášová, H. Jak připravit kvalitní pedagogický projekt.
  • MAŇÁK, J., JANÍK, T., ŠVEC, V. (2008). Kurikulum v současné škole.. Brno: Paido.
  • MARSH, C. J. (2004). Key concepts for understanding curriculum. London: RoutledgeFalmer.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr