Předmět: Pedagogický seminář

« Zpět
Název předmětu Pedagogický seminář
Kód předmětu KPV/KUPPQ
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 5
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
  • Rašková Miluše, doc. PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Seminář je zaměřen na aktuální témata k pedagogické praxi.

Studijní aktivity a metody výuky
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
  • Účast na výuce - 8 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 5 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 4 hodiny za semestr
Výstupy z učení
Seminář je zaměřen na aktuální problémy pedagogické teorie a praxe. Jeho snahou je vést studenty ke sledování aktuálního pedagogického dění, seznámit je s nejnovějšími přístupy a trendy ve výchovně vzdělávací oblasti, dokázat je analyzovat a hodnotit a využívat ve své vlastní pedagogické činnosti.
Studenti získají kompetence odpovídající stanoveným cílům
Předpoklady
Předpoklady souvisejí s cíli.

Hodnoticí metody a kritéria
Seminární práce

K udělení zápočtu student: A) Nastuduje odborná východiska k tématu: 1. Dětství jako sociální jev. Teoretické přístupy k dětství ve 20. století a jeho historický kontext. Osobnostní zřetele v přístupu k dítěti a jejich uplatňování v edukačním procesu (zřetel k celistvosti, zaměřenosti, k mezilidským vztahům, k pohlaví/genderu, identitě a autoregulaci). Pojetí dítěte v současném kurikulu (RVP ZV). Úmluva o právech dítěte. 2. Pedagogické aspekty volného času ve výchově žáků primární školy. Problematika volného času dětí v minulosti a současnosti. Současná struktura volnočasových aktivit dětí. Rodina a výchova dětí ve volném čase. Nové přístupy v pedagogice volného času. Možnosti výchovy mimo vyučování. Vliv médií na výchovu žáků. Rizikové faktory trávení volného času. Po nastudování písemně zpracuje teze k těmto tématům v rozsahu min. tří normostran pro jednotlivé téma. B) vyhledá vyučovací hodinu s tématem dle vlastního uvážení z níže uvedeného zdroje a po zhlédnutí zpracuje reflexi této ukázky a vloží vlastní komentář k televiznímu pořadu pro podporu vzdělávání žáků na 1. stupni ZŠ. Zdroj: https://www.ceskatelevize.cz/porady/13394657013-ucitelka/ Rozsah minimálně dvě normostrany. Prostřednictvím hromadného e-mailu bude student instruován o podmínkách odevzdání seminární práce.
Doporučená literatura
  • Jeřábek,J. Tupý,J. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD24-X) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní