Vyučující
|
-
Miklánková Ludmila, doc. PhDr. Ph.D.
-
Vaňková Alžběta, Mgr. Ph.D.
-
Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
-
Rechtik Zdeněk, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Škola v přírodě - legislativa, plánování, organizace. Využití mezipředmětových vztahů na škole v přírodě. Základy pěší, vodní a cykloturistiky a jejich organizace. Zásady bezpečnosti a ochrany zdraví žáků při pobytu v přírodě/škole v přírodě. Adaptační procesy na přírodní prostředí, bezpečnostní zřetele pobytu v přírodě. Turistické a tábornické dovednosti, orientační hry, pohybové hry v terénu. Orientace v přírodě, plánování turistické trasy, profil trasy v kontextu specifik dané věkové kategorie. Zásady ekologie pobytu v přírodě. Humanitární činnost a předlékařská první pomoc. Řešení nenadálých situací přírodního i průmyslového charakteru, ochrana zdraví.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - využití přírodního prostředí k pohybovým aktivitám, - organizovat skupinu žáků v nenadálých situacích a řešit situace ohrožení zdraví dětí, - orientovat se v možnostech různých druhů turistiky s dětmi mladšího školního věku, - plánovat a organizovat pobyt v přírodě/školu v přírodě s žáky 1. stupně školy při dodržení zásad pobytu v přírodě a bezpečnosti a ochrany zdraví žáků.
|
Předpoklady
|
schopnosti absolvovat výuku bez problémů
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Systematické pozorování studenta
Požadavky pro udělení kreditu jsou plněny v průběhu výukové části předmětu . - 100% účast ve výuce - úspěšně zvládnutý didaktický výstup na dané téma
|
Doporučená literatura
|
-
Ďoubalík, P., Šafránek, J., Neuman, J., Vomáčko, L., Boštíková, S., Brtník, J., & Ďoubalík, P. (2000). Turistika a sporty v přírodě. Praha: Portál.
-
Neuman, J. (2000). Dobrodružné hry a cvičení v přírodě. Portál: Praha.
-
NEUMAN, Jan. Turistika a sporty v přírodě: přehled základních znalostí a dovedností pro výchovu v přírodě. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000. 197 s. ISBN 80-7178-391-9..
-
Skeřil, M., Čegan, P., & Kašubová, J. (2003). Cykloturistika pro všechny: příručka pro učitele, vedoucí mládeže, rodiče a přátele na kole. Ostrava: Montanex.
-
Watkins, D., Dalal, M., Langley, J., & English, M. (1995). Táboření a turistika. Bratislava: Mladé letá.
|