Předmět: Pedagogický výzkum (Metodologie)

« Zpět
Název předmětu Pedagogický výzkum (Metodologie)
Kód předmětu KPV/KUMEQ
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 4
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Pedagogický výzkum. Historické tradice pedagogického výzkumu. Metodologie, infrastruktura a řízení pedagogického výzkumu. Kvantitativní pedagogický výzkum - jeho podstata, hypotézy, měření, metody sběru dat, metody ověřování hypotéz. Kvalitativní pedagogický výzkum - postup, výsledky a jejich prezentace, kritéria kvality výzkumu. Význam a využitelnost pedagogického výzkumu.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování
  • Domácí příprava na výuku - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 20 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 10 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu je vést studenty garantovaných oborů k odborné vědecké práci, četně spolupráce se zahraničními partnery. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - postihovat výsledky a progresivní tendence současného vývoje pedagogiky jako vědy, - dokázat z pozorované pedagogické reality formulovat pedagogický problém a výzkumné otázky, - na základě teorie formulovat výzkumné předpoklady a volit adekvátní výzkumné metody k jejich ověření, - zachytit výzkumné šetření v písemné zprávě a obhájit své argumenty a výsledky výzkumu při státní závěrečné zkoušce, - znát zásady profesní etiky při realizaci pedagogického výzkumu.
Studenti jsou schopni práce s odbornou literaturou, tvorby odborného textu a vedení a zpracování empirických šetření.
Předpoklady
Všeobecná orientace v oblasti pedagogiky a práce s literaturou

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Systematické pozorování studenta, Seminární práce

- Reflexe tuzemských a zahraničních výzkumů dle zvoleného tématu - Rešerše dostupné literatury k zamýšlenému tématu vlastní práce
Doporučená literatura
  • HOLOUŠOVÁ, D., KROBOTOVÁ, M. (2005). Diplomové a závěrečné práce. Olomouc : VUP.
  • CHRÁSKA, M. (2007). Metody pedagogického výzkumu. Praha.
  • KUBÁTOVÁ, H., ŠIMEK, D. (2007). Od abstraktu do závěrečné práce. Olomouc : UP.
  • SKUTIL, M., KŘOVÁČKOVÁ, B. (2006). Diplomová práce a empirický výzkum pedagogických jevů. Hradec Králové : Gaudeamus.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD24-X) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní