Vyučující
|
-
Rašková Miluše, doc. PaedDr. Ph.D.
-
Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obsahem disciplíny jsou základní témata pedagogické komunikace se specifikou na budoucí učitele primární školy. Nedílnou součástí jsou také mikrovýstupy v konkrétní pedagogické praxi.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Projekce (statická, dynamická), Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Účast na výuce
- 6 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 10 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 10 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Disciplína má charakter přípravy na účinnou pedagogickou komunikaci. Obsahově je zaměřena na teoretické, ale zejména praktické poznatky, které rozvíjejí komunikativní dovednosti budoucího učitele primární školy. Ve cvičeních jsou rozvíjeny základní řečové, pohybové a výrazové předpoklady. Student je veden k sebepoznání a k seberegulaci svého vnějšího projevu, což jsou nezbytné předpoklady sociálního kontaktu s žákem mladšího školního věku. Komunikativní dovednosti jsou rozvíjeny formou modelových a typových mikrovýstupů a situací, které probíhají ve výuce i v konkrétní pedagogické praxi.
Absolvent studijní disciplíny zkvalitní svoji orientaci v dané oblasti a nabyde kompetence odpovídající cíli a náplni předmětu.
|
Předpoklady
|
Studenti a učitelé primární a preprimární školy nebo zájemci o danou problematiku.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej, Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Rozhovor, Systematické pozorování studenta, Dotazník, Seminární práce
100% aktivní účast ve výuce, absolvování mikrovýstupů na pedagogické praxi, prezentace zadaného tématu.
|
Doporučená literatura
|
-
BEDNAŘÍKOVÁ, I. (2006). Sociální komunikace. Olomouc: UP.
-
CANCELOSI, J.S. (1994). Strategie řízení třídy. Praha: Portál.
-
GAVORA, P. (2003). Učiteĺ a žiaci v komunikácii. Bratislava: Vydavatelství UK.
-
KARNSOVÁ, M. (1995). Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Praha: Portál.
-
KYRIACOU, CH. (1996). Klíčové dovednosti učitele.. Praha: Portál.
-
MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. (1995). Komunikace ve škole. Brno.
-
NELEŠOVSKÁ, A. (2004). Jak se děti učí hrou. Praha: Grada.
-
Nelešovská, A. (2003). Komunikativní dovednosti a objektivizace jejich pozorování a hodnocení. Olomouc: Nakladatelství Olomouc.
-
NELEŠOVSKÁ, A. (2005). Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha: Grada.
-
NELEŠOVSKÁ, A. (2002). Pedagogická komunikace.. Olomouc: UP.
-
Silberman, M. (1997). 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování.. Praha: Portál.
-
SVATOŠ, T. (1995). Pedagogická cvičení ze sociální a pedagogické komunikace. Hradec Králové.
|