Vyučující
|
-
Vaňková Alžběta, Mgr. Ph.D.
-
Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
-
Obručníková Hana, Mgr.
-
Miklánková Ludmila, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Rozvoj rytmického vnímání. Didaktické metody, postupy a styly při rozvoji základních hudebně pohybových aspektů - tempo, takt, charakter hudby, melodie. Spojení pohybu s hudbou - základní mechanismy a pravidla. Pohybová skladba pro děti předškolního věku - specifika.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Student bude seznámen se základními hudebně-pohybovými vztahy (takt, rytmus, tempo, charakter hudby). Osvojí si činnosti s náčiním využitelným při rozvoji vnímání rytmu a tempa ve vztahu k pohybu. Prostřednictvím praktických cvičení bude u studentů prohloubena oblast metodiky rozvoje kinestézie u dětí. Bude se orientovat se v didaktických metodách, postupech a stylech v dané oblasti v kontextu práce učitele v MŠ.Student bude seznámen s principy tvorby pohybové skladby pro děti předškolního věku.
Student se bude orientovat v základních hudebně-pohybových vztazích a pochopí mechanismus jejich realizace u dané věkové kategorie. Seznámí se se specifiky hudebně-pohybové výchovy dětí předškolního věku. Zvládne základy tvorby jednoduché pohybové skladby s hudbou.
|
Předpoklady
|
Pohybové schopnosti umožňující absolvovat výuku a plnit požadavky pro udělení kreditů.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Seminární práce
- aktivní účast ve cvičeních min. 80 % - úspěšné zvládnutí techniky cvičení s náčiním - seminární práce: vytvoření portfolia z oblasti hudebně-pohybové výchovy (záznam cvičné pohybové skladby, hudebně-pohybové hry pro vnímání rytmu, taktu, melodie, charakteru hudby) Praktické požadavky pro udělení kreditu jsou plněny v průběhu výukové části semestru.
|
Doporučená literatura
|
-
Krapková, H., & Šopková, J. (1999). Lidové tance. Vybrané lidové tance pro základní a střední školy.. Olomouc: UP.
-
Lössl, J. (1996). Estetický pohyb jako zdroj dětské radosti. Praha: ÚŠ ČOS.
-
Miklánková, L., & Bednářová, H. (2010). Písnička si hraje s námi. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Miklánková, L. (2007). Hudba jako prostředek motivace a iniciace žáka v tělesné výchově.. Olomouc: UP.
-
Miklánková, L. (2010). Kouzelné noty ve školní družině. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
|