Předmět: Sportovní a rytmická gymnastika s didaktikou

« Zpět
Název předmětu Sportovní a rytmická gymnastika s didaktikou
Kód předmětu KPV/KUGYQ
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
  • Miklánková Ludmila, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Využití základní gymnastiky při realizaci vyučovací jednotky TV. Základy odborné terminologie a možnosti její výuky. Grafický záznam pohybu v praxi učitele. Základní cvičební tvary z oblasti akrobacie a cvičení na nářadí vhodných pro realizaci na 1. stupni škol, jejich správné provedení, rozlišení chyby, aplikace korekčních metod a postupů. Dopomoc a záchrana u daných pohybových dovedností. Akrobacie: kotouly, stoje (na lopatkách, na rukou), přemet stranou, dopomoc a záchrana v akrobacii. Přeskok: průpravná cvičení pro nácvik gymnastického odrazu a doskoku, skrčka, roznožka, dopomoc a záchrana při přeskocích. Hrazda: základní polohy, přešvihy, výmyk, sešin, dopomoc a záchrana při cvičení na hrazdě. Kladina: rovnovážná cvičení jako příprava pro cvičení na kladině, chůze s obměnami a s doprovodnými pohyby paží, obraty, rovnovážné polohy, náskoky a seskoky seskoky, klus, poskoky, dopomoc a záchrana při cvičení na kladině.

Studijní aktivity a metody výuky
Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností
Výstupy z učení
Předmět se zabývá strukturou vyučovací jednotky tělesné výchovy (TV) a využití vědomostí z oblasti základní a rytmické gymnastiky při její realizaci. Cílem výuky je získání vědomostí o cíli,obsahové náplni a řízení jednotlivých segmentů vyučovací jednotky TV a o technice gymnastických dovedností z oblasti základů akrobacie a cvičení na nářadí v kontextu RVP ZV. Předmět seznamuje s metodickými postupy osvojování daných pohybových dovedností využitelných v TV na 1. stupni škol. Důraz je kladen na bezpečnost a osvojení dopomoci a záchrany při výuce základů akrobacie a cvičení na nářadí.
Student získá kompetenci učit vybrané gymnastické cvičební tvary dle doporučovaných metodických postupů (akrobacie, přeskok, hrazda, kladina). Umí posoudit kvalitu stěžejních částí pohybu, označit zjevné příčiny chyb a navodit správnou korekční instrukci. Umí dodržovat bezpečnostní zásady při cvičení na nářadí, zná dopomoc. Vhodně zařazuje didaktické formy a uplatňuje didaktické řídící styly. Dokáže demonstrovat pohybové dovednosti na požadované úrovni. Správně užívá tělocvičné názvosloví.
Předpoklady
Pohybové schopnosti umožňující absolvovat výuku a plnit požadavky pro udělení kreditů.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Seminární práce, Písemný test

Aktivní účast ve výuce (60 %), Didaktický výstup - organizace a praktické vedení průpravné části VJ TV na základě správně zpracované písemné přípravy, Osvojení metodiky a praktické zvládnutí dopomoci a záchrany v akrobacii a cvičení na nářadí. Praktické úspěšné zvládnutí jednotlivých prvků: akrobacie - volná sestava s povinnými prvky (kotoul vpřed, kotoul vzad, stoj na rukou se záchranou, přemet stranou), přeskok - roznožka, skrčka, kladina - volná sestava s povinnými prvky (obrat, rovnovážná poloha, skok, chůze s obměnami), hrazda - výmyk a sešin se záchranou. Písemný test z odborné terminologie. Požadavky pro udělení kreditu jsou plněny v průběhu výukové části semestru. Požadavky pro udělení kreditu jsou plněny v průběhu výukové části semestru.
Doporučená literatura
  • Nitka, J. Pohybová příprava. Olomouc: UP, 1997..
  • Všeobecná gymnastika.
  • Zítko, M. Akrobacie I. VHS. 2000..
  • Zítko, M.& Chrudimský, J. Akrobacie II. VHS. 2005..
  • Zítko, M. Kompenzační cvičení. Praha: NS, 1998..
  • Zítko, M. Všeobecná gymnastika (speciální učební texty). Praha: ČASPV, 2000..
  • Appelt, K., Libra, M., & Stejskalová, I. (2004). Základy názvosloví tělesných cvičení. Praha: Palestra.
  • Krištofič, J. (2006). Pohybová příprava dětí. Praha: Grada Publishing.
  • Miklánková, L., & Bednářová, H. (2010). Písnička si hraje s námi. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Miklánková, L. (2010). Kouzelné noty ve školní družině. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Miklánková, L. (2012). Tělesná výchova na 1. stupni základních škol: (základní gymnastika). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Miklánková, L. (2013). Základy gymnastiky: akrobacie a cvičení na nářadí (nejen) pro 1. stupeň základních škol. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Zámostná, A., Mazurovová, Z., Procházková, J., Svatoň, V., Zítko, M., Knorre-Vlasáková, N., & Libra, M. (1997). Gymnastika: akrobacie a cvičení na nářadí. Praha: Svoboda.
  • Zitko, M. (1998). Akrobacie. Praha: Česká asociace Sport pro všechny.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD24-X) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: -