Předmět: Didaktika počátečního čtení a psaní

« Zpět
Název předmětu Didaktika počátečního čtení a psaní
Kód předmětu KPV/KUCPQ
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 3
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
  • Otavová Marcela, Mgr. Bc. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Vymezení pojmů v oblasti čtenářské gramotnosti 2. Vývoj a předstupně písma 3. Faktory ovlivňující výsledek psaní, diagnostika předpokladů pro čtení a psaní 4. Kvalitativní znaky písma (jednotažné lineární písmo, Comenia Script) 5. Prvopočáteční čtení a psaní v kontextu kurikula 6. Historické metody ve výuce čtení a psaní 7. Aktuální a alternativní metody ve výuce čtení a psaní (analyticko-syntetická metoda, globální metoda, genetická metoda, metoda Dobrého startu,...) 8. Grafomotorická cvičení, tělovýchovné chvilky, dechová, hlasová a artikulační cvičení 9. Přípravná třída 10. Specifika motivace v 1. ročníku 11. Rozvoj čtenářské a písařské gramotnosti, čtenářské strategie 12. Problematika formativního hodnocení ve vzdělávacím oboru Český jazyk a literatura

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Příprava na zkoušku - 20 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 9 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 5 hodin za semestr
Výstupy z učení
Předmět zahrnuje připravenost dítěte pro vstup do školy. Nastiňuje historii a vývoj písma, vývoj metod vyučování čtení a psaní. Studenti se seznamují s odbornou literaturou, učebními pomůckami a metodickými postupy, kterých využívají při realizaci pedagogické praxe. Učí se pracovat s živou abecedou, slabikářem a metodickými příručkami, učí se vypracovávat přípravy na vybrané typy hodin čtení a psaní.
Studenti budou vybaveni kompetencemi, které získají v návaznosti na obsah předmětu a jeho cíle.
Předpoklady
Všeobecná orientace v oblasti obecné pedagogiky, obecné didaktiky a pedagogické diagnostiky.

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Analýza výkonů studenta, Didaktický test, Rozbor portfolia studenta

- min 50% aktivní účast ve výuce - absolvování a potvrzení náslechové praxe v 1. ročníku ZŠ (v rozsahu min 4 vyučovacích hodin) - vypsaná písanka pro 1. ročník ZŠ podle normy písma - vytvoření portfolia uvolňovacích a grafomotorických cvičení pro přípravné období psaní - didaktický test
Doporučená literatura
  • DITTRICH, P. (1992). Pedagogicko-psychologická diagnostika. Praha : H+H.
  • FABIÁNKOVÁ, B., HAVEL, J. NOVOTNÁ, M. (1999). Výuka čtení a psaní na 1. stupni ZŠ. Brno : Paido.
  • Fasnerová, M. (2018). Prvopočáteční čtení a psaní. Praha.
  • Fasnerová, M. Vybrané kapitoly z elementárního čtení a psaní.
  • Franclová, M. (2013). Zahájení školní docházky. Praha Grada.
  • HŘEBEJKOVÁ, J., PENC, V. (1977). Čtení, psaní, jazyková a literární výchova v 1. ročníku.. Praha: SPN.
  • JEŘÁBEK, J., TUPÝ, J. (2006). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha : Triton.
  • KOLUCHOVÁ, J., VAVRDOVÁ, H. (1977). Vybrané kapitoly z psychologie dítěte. Olomouc : UP.
  • MLČÁKOVÁ, R. (2009). Grafomotorika a počáteční psaní.. Praha: Grada Publishing.
  • SANTLEROVÁ, K. (1995). Metody ve výuce čtení a psaní. Brno : Paido.
  • SANTLEROVÁ, K., SÝKOROVÁ, H. (1994). Rozvoj grafomotoriky v předškolním věku. Brno : CDVU.
  • SPILKOVÁ, V. A KOL. (2005). Proměny primárního vzdělávání v ČR. Praha : Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD24-X) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní