Vyučující
|
-
Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
-
Otavová Marcela, Mgr. Bc. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Vymezení pojmů v oblasti čtenářské gramotnosti 2. Vývoj a předstupně písma 3. Faktory ovlivňující výsledek psaní, diagnostika předpokladů pro čtení a psaní 4. Kvalitativní znaky písma (jednotažné lineární písmo, Comenia Script) 5. Prvopočáteční čtení a psaní v kontextu kurikula 6. Historické metody ve výuce čtení a psaní 7. Aktuální a alternativní metody ve výuce čtení a psaní (analyticko-syntetická metoda, globální metoda, genetická metoda, metoda Dobrého startu,...) 8. Grafomotorická cvičení, tělovýchovné chvilky, dechová, hlasová a artikulační cvičení 9. Přípravná třída 10. Specifika motivace v 1. ročníku 11. Rozvoj čtenářské a písařské gramotnosti, čtenářské strategie 12. Problematika formativního hodnocení ve vzdělávacím oboru Český jazyk a literatura
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Příprava na zkoušku
- 20 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 9 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 5 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět zahrnuje připravenost dítěte pro vstup do školy. Nastiňuje historii a vývoj písma, vývoj metod vyučování čtení a psaní. Studenti se seznamují s odbornou literaturou, učebními pomůckami a metodickými postupy, kterých využívají při realizaci pedagogické praxe. Učí se pracovat s živou abecedou, slabikářem a metodickými příručkami, učí se vypracovávat přípravy na vybrané typy hodin čtení a psaní.
Studenti budou vybaveni kompetencemi, které získají v návaznosti na obsah předmětu a jeho cíle.
|
Předpoklady
|
Všeobecná orientace v oblasti obecné pedagogiky, obecné didaktiky a pedagogické diagnostiky.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Analýza výkonů studenta, Didaktický test, Rozbor portfolia studenta
- min 50% aktivní účast ve výuce - absolvování a potvrzení náslechové praxe v 1. ročníku ZŠ (v rozsahu min 4 vyučovacích hodin) - vypsaná písanka pro 1. ročník ZŠ podle normy písma - vytvoření portfolia uvolňovacích a grafomotorických cvičení pro přípravné období psaní - didaktický test
|
Doporučená literatura
|
-
DITTRICH, P. (1992). Pedagogicko-psychologická diagnostika. Praha : H+H.
-
FABIÁNKOVÁ, B., HAVEL, J. NOVOTNÁ, M. (1999). Výuka čtení a psaní na 1. stupni ZŠ. Brno : Paido.
-
Fasnerová, M. (2018). Prvopočáteční čtení a psaní. Praha.
-
Fasnerová, M. Vybrané kapitoly z elementárního čtení a psaní.
-
Franclová, M. (2013). Zahájení školní docházky. Praha Grada.
-
HŘEBEJKOVÁ, J., PENC, V. (1977). Čtení, psaní, jazyková a literární výchova v 1. ročníku.. Praha: SPN.
-
JEŘÁBEK, J., TUPÝ, J. (2006). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha : Triton.
-
KOLUCHOVÁ, J., VAVRDOVÁ, H. (1977). Vybrané kapitoly z psychologie dítěte. Olomouc : UP.
-
MLČÁKOVÁ, R. (2009). Grafomotorika a počáteční psaní.. Praha: Grada Publishing.
-
SANTLEROVÁ, K. (1995). Metody ve výuce čtení a psaní. Brno : Paido.
-
SANTLEROVÁ, K., SÝKOROVÁ, H. (1994). Rozvoj grafomotoriky v předškolním věku. Brno : CDVU.
-
SPILKOVÁ, V. A KOL. (2005). Proměny primárního vzdělávání v ČR. Praha : Portál.
|