Předmět: Pobyt v přírodě (branná výchova)

« Zpět
Název předmětu Pobyt v přírodě (branná výchova)
Kód předmětu KPV/KUBVQ
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 4
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
  • Rašková Miluše, doc. PaedDr. Ph.D.
  • Miklánková Ludmila, doc. PhDr. Ph.D.
  • Rechtik Zdeněk, Mgr. Ph.D.
  • Vaňková Alžběta, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Turistické a tábornické dovednosti, organizace forem turistiky dětí mladšího školního věku. Adaptační procesy na přírodní prostředí, bezpečnostní zřetele pobytu v letní i zimní přírodě. Turistické a orientační hry, pohybové hry v terénu. Humanitární činnost a předlékařská první pomoc. Řešení nenadálých situací přírodního i průmyslového charakteru, ochrana zdraví.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Student se seznámí s možnostmi využití přírodního prostředí k pohybovým aktivitám prostřednictvím her a záměrných činnosti směřující k ochraně žáka v nenadálých situacích. Základní dovednosti z oblasti turisticky a táboření. Plánování turistické trasy- profilu trasy, zásady pobytu v přírodě, bezpečnost. Poznatky z branné výchovy budou směřovat k tomu, aby byl schopen řešit situace ohrožení zdraví dětí z důvodů přírodní a průmyslové havarie.
Získá základní dovednosti z oblasti turisticky a táboření a dovede je prakticky aplikovat. Dbá na ochranu přírodního prostředí. Adekvátní poznatky z branné výchovy budou směřovat k tomu, aby byl schopen řešit situace ohražení zdraví dětí z důvodů přírodní a průmyslové havarie. Dovede poskytnou předlékařskou pomoc jednoduchým zdravotnickým materiálem. Na komunikacích se pohybuje podle zásad BESIPu.
Předpoklady
- dobrý zdravotní stav umožňující pohybové aktivity o vyšší fyzické zátěži v terénu - plavecká způsobilost - plavec

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Seminární práce

- - praktická účast na cvičeních v přírodě 100 % - aktivní splnění všech úkolů v průběhu výuky
Doporučená literatura
  • Dvořáček,J., Hrabovský,J. (1981). První pomoc. Praha, Avicentrum.
  • Novák,V., Murdych,Z. (1988). Kartografie a topografie. Praha.
  • Palát, M. et al. (2003). Lexikon pro turisty a táborníky.. Olomouc.
  • Rogl, V. (1987). Nebojte se topografie. Praha.
  • Vosátka,M. (1985). Tábornická encyklopedie. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD24-X) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní