Course: Primary education 6

« Back
Course title Primary education 6
Course code KPV/KU5PQ
Organizational form of instruction Exercise
Level of course Master
Year of study 3
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 2
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Course availability The course is available to visiting students
Lecturer(s)
  • Rašková Miluše, doc. PaedDr. Ph.D.
  • Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
  • Otavová Marcela, Mgr. Bc. Ph.D.
Course content
1. The term of alternative school. 2. Establishment of first alternative schools. 3. Classical reform school. 4. Church schools. 5. Modern alternative schools. 6. A teacher at an alternative school.

Learning activities and teaching methods
Lecture, Dialogic Lecture (Discussion, Dialog, Brainstorming), Work with Text (with Book, Textbook), Observation, Activating (Simulations, Games, Dramatization)
  • Preparation for the Course Credit - 20 hours per semester
  • Semestral Work - 10 hours per semester
Learning outcomes
The subject acquaints with the types of alternative school systems, their key ideas and trends - in Czech setting and also abroad.
Students are able to understand the problems of alternative education
Prerequisites
General orientation in education, its history and general diagnostics.

Assessment methods and criteria
Essay, Dialog, Seminar Work

Elaboration of a thesis "Principles of reform schooling in contemporary education", 3 to 5 standard pages.
Recommended literature
  • FILOVÁ, H., SVOBODOVÁ, J. (2007). Výběr z reformních i současných edukačních koncepcí. Brno : MSD.
  • GRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E. (1996). Waldorfská škola. 1.vyd.. Olomouc : Hanex.
  • HAINSTOCK, E. G. (1999). Metoda Montessori a jak ji učit doma: školní léta. Praha : Pragma.
  • HELMS, W. (1996). Lépe motivovat - méně rozčilovat. Praha : Portál.
  • JANÍK, T. (2007). Marie Montessoriová a její pedagogický koncept. In Svobodová a kol. Výběr z reformních edukačních koncepcí.. Brno : MSD, s.r.o.
  • Martin, D. (2004). Activities for iInteractive whiteboards.. Helbling.
  • MUHLHAUSEROVÁ, H. (2000). Metodický průvodce k Živé abecedě, Slabikáři a písankám pro 1. ročník ZŠ. Brno : Nová škola.
  • Nelešovská, A., Svobodová, J. (2005). Pedagogická praxe 2. Olomouc: Vydavatelství UP.
  • POLÁK, A., VALLA, J. (2007). Výuka podle daltonského plánu. In Svobodová a kol. Výběr z reformních edukačních koncepcí. Brno : MSD, s.r.o.
  • PRŮCHA, J. (2001). Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha : Portál.
  • Průcha, J. (1996). Alternativní školy. Praha: Portál.
  • RÝDL, K. (1994). Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. 1. vyd.. Brno: Marek Zeman.
  • RÝDL, K. (1999). Principy a pojmy pedagogiky Marie Montessori: učební pomůcka pro veřejnost. Praha : Public History.
  • SOLFRONK, J. (1995). Problematika organizačních forem vyučování a alternativního školství. Praha: PdF UK.
  • SVOBODOVÁ, J. A KOL. (2007). Výběr z reformních i současných edukačních koncepcí. Brno: MSD.
  • SVOBODOVÁ, J. (1996). Alternativní školy, 2. dopl. vyd.. Brno : Paido.
  • SVOBODOVÁ, J., JŮVA, V. (1995). Alternativní školy. Brno: Paido.
  • ŠIMÍČKOVÁ ČÍŽKOVÁ a kol. (2003). Přehled vývojové psychologie. Olomouc : UP.
  • VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. A KOL. (2007). Pedagogika pro učitele. Praha : Grada.
  • WENKE, H., RÖHRER, R. (2000). Ať žije škola: daltonská výuka v praxi. Brno, Paido.
  • WENKE, H., RÖHRER, R. (2003). Daltonské vyučování: stále živá inspirace. Brno : Paido.
  • ZELINKOVÁ, O. (1997). Pomoz mi, abych to dokázal. Praha: Portál.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teaching at primary schools (MD17) Category: Pedagogy, teacher training and social care 3 Recommended year of study:3, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teaching at primary schools (MD24) Category: Pedagogy, teacher training and social care 3 Recommended year of study:3, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teaching at primary schools (MD18) Category: Pedagogy, teacher training and social care 3 Recommended year of study:3, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teacher Training for Primary Schools (MD24-X) Category: Pedagogy, teacher training and social care 3 Recommended year of study:3, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teaching at primary schools (MD16) Category: Pedagogy, teacher training and social care 3 Recommended year of study:3, Recommended semester: Summer