Předmět: Primární pedagogika 5 (Alternativní školské systémy)

« Zpět
Název předmětu Primární pedagogika 5 (Alternativní školské systémy)
Kód předmětu KPV/KU5PQ
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Rašková Miluše, doc. PaedDr. Ph.D.
  • Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
  • Otavová Marcela, Mgr. Bc. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Pojem alternativní škola. 2. Vznik prvních alternativních škol. 3. Klasické reformní školy. 4. Církevní školy. 5. Moderní alternativní školy. 6. Učitel na alternativní škole.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Příprava na zápočet - 20 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 10 hodin za semestr
Výstupy z učení
Předmět se orientuje na seznámení se s jednotlivými typy alternativních školských systémů, jejich klíčovými myšlenkami i trendy, a to jak u nás tak ve světě.
Studenti se umí orientovat v problematice alternativního školství
Předpoklady
Všeobecná orientace v oblasti pedagogiky, jejích dějin a obecné diagnostiky.

Hodnoticí metody a kritéria
Esej, Rozhovor, Seminární práce

Vypracování písemné práce na téma "Principy reformního školství v současném vzdělávání" v rozsahu 3 - 5 normostran.
Doporučená literatura
  • FILOVÁ, H., SVOBODOVÁ, J. (2007). Výběr z reformních i současných edukačních koncepcí. Brno : MSD.
  • GRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E. (1996). Waldorfská škola. 1.vyd.. Olomouc : Hanex.
  • HAINSTOCK, E. G. (1999). Metoda Montessori a jak ji učit doma: školní léta. Praha : Pragma.
  • HELMS, W. (1996). Lépe motivovat - méně rozčilovat. Praha : Portál.
  • JANÍK, T. (2007). Marie Montessoriová a její pedagogický koncept. In Svobodová a kol. Výběr z reformních edukačních koncepcí.. Brno : MSD, s.r.o.
  • Martin, D. (2004). Activities for iInteractive whiteboards.. Helbling.
  • MUHLHAUSEROVÁ, H. (2000). Metodický průvodce k Živé abecedě, Slabikáři a písankám pro 1. ročník ZŠ. Brno : Nová škola.
  • Nelešovská, A., Svobodová, J. (2005). Pedagogická praxe 2. Olomouc: Vydavatelství UP.
  • POLÁK, A., VALLA, J. (2007). Výuka podle daltonského plánu. In Svobodová a kol. Výběr z reformních edukačních koncepcí. Brno : MSD, s.r.o.
  • PRŮCHA, J. (2001). Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha : Portál.
  • Průcha, J. (1996). Alternativní školy. Praha: Portál.
  • RÝDL, K. (1994). Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. 1. vyd.. Brno: Marek Zeman.
  • RÝDL, K. (1999). Principy a pojmy pedagogiky Marie Montessori: učební pomůcka pro veřejnost. Praha : Public History.
  • SOLFRONK, J. (1995). Problematika organizačních forem vyučování a alternativního školství. Praha: PdF UK.
  • SVOBODOVÁ, J. A KOL. (2007). Výběr z reformních i současných edukačních koncepcí. Brno: MSD.
  • SVOBODOVÁ, J. (1996). Alternativní školy, 2. dopl. vyd.. Brno : Paido.
  • SVOBODOVÁ, J., JŮVA, V. (1995). Alternativní školy. Brno: Paido.
  • ŠIMÍČKOVÁ ČÍŽKOVÁ a kol. (2003). Přehled vývojové psychologie. Olomouc : UP.
  • VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. A KOL. (2007). Pedagogika pro učitele. Praha : Grada.
  • WENKE, H., RÖHRER, R. (2000). Ať žije škola: daltonská výuka v praxi. Brno, Paido.
  • WENKE, H., RÖHRER, R. (2003). Daltonské vyučování: stále živá inspirace. Brno : Paido.
  • ZELINKOVÁ, O. (1997). Pomoz mi, abych to dokázal. Praha: Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD24-X) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní