Předmět: Člověk a jeho svět 3 (Didaktika vlastivědy)

« Zpět
Název předmětu Člověk a jeho svět 3 (Didaktika vlastivědy)
Kód předmětu KPV/KU3CQ
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 5
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
  • Vavrdová Alena, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Pojetí předmětu vlastivěda v RVP ZV. Analýza učebnic, práce s učebnicí. Organizační formy ve vlastivědě. Vyučovací metody ve vlastivědě. Příprava učitele ve vlastivědném vyučování, didaktická analýza učiva. Plán a mapa jako základní vyučovací prostředek, využití dalších učebních pomůcek. Osobnost učitele ve vlastivědném vyučování. Prověřování a hodnocení, příprava úloh, sestavení pracovních listů, didaktická hra.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Domácí příprava na výuku - 15 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 15 hodin za semestr
Výstupy z učení
Důraz kladen na regionální problematiku, využití teoretických poznatků v praxi (práce s RVP ZV v oblasti Člověk a jeho svět).
Studenti budou vybaveni kompetencemi, které získají v návaznosti na obsah a cíle předmětu.
Předpoklady
Znalosti z oblasti geografie, historie, společenských věd a regionu v rozsahu učiva základní školy a všeobecná orientace v oblasti didaktiky vlastivědy.

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta, Seminární práce

Zpracování seminární práce na téma region (s důrazem na zeměpisnou, dějepisnou či společenskovědní problematiku svého regionu). Průběžné vypracování úkolů.
Doporučená literatura
  • FISHER, R. (1997). Učíme děti myslet a učit se. Praha.
  • GRECMANOVÁ, H. a kol. (2000). Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc: Hanex.
  • KANCÍR, J., MADZIKOVÁ, A. (2003). Didaktika vlastivedy. Prešov: UNIVERSUM.
  • UHRINOVÁ, Miriam. (2014). Implementácia regionálnej výchovy do edukačného procesu v primárnom vzdelávaní. Ružomberok.
  • VAVRDOVÁ, A. (2009). Didaktika vlastivědy. Olomouc : UP.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD24-X) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní