Vyučující
|
-
Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
-
Vavrdová Alena, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Pojetí předmětu vlastivěda v RVP ZV. Analýza učebnic, práce s učebnicí. Organizační formy ve vlastivědě. Vyučovací metody ve vlastivědě. Příprava učitele ve vlastivědném vyučování, didaktická analýza učiva. Plán a mapa jako základní vyučovací prostředek, využití dalších učebních pomůcek. Osobnost učitele ve vlastivědném vyučování. Prověřování a hodnocení, příprava úloh, sestavení pracovních listů, didaktická hra.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Domácí příprava na výuku
- 15 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 15 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Důraz kladen na regionální problematiku, využití teoretických poznatků v praxi (práce s RVP ZV v oblasti Člověk a jeho svět).
Studenti budou vybaveni kompetencemi, které získají v návaznosti na obsah a cíle předmětu.
|
Předpoklady
|
Znalosti z oblasti geografie, historie, společenských věd a regionu v rozsahu učiva základní školy a všeobecná orientace v oblasti didaktiky vlastivědy.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta, Seminární práce
Zpracování seminární práce na téma region (s důrazem na zeměpisnou, dějepisnou či společenskovědní problematiku svého regionu). Průběžné vypracování úkolů.
|
Doporučená literatura
|
-
FISHER, R. (1997). Učíme děti myslet a učit se. Praha.
-
GRECMANOVÁ, H. a kol. (2000). Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc: Hanex.
-
KANCÍR, J., MADZIKOVÁ, A. (2003). Didaktika vlastivedy. Prešov: UNIVERSUM.
-
UHRINOVÁ, Miriam. (2014). Implementácia regionálnej výchovy do edukačného procesu v primárnom vzdelávaní. Ružomberok.
-
VAVRDOVÁ, A. (2009). Didaktika vlastivědy. Olomouc : UP.
|